Rimligt pris?
Vad är ett rimligt pris att ta för att transportera ett djur från Alingsås-Köping när man åker förbi Köping ändå??
Vet inte alls vad ni brukar ta för transport :S

beror väl helt på vad det är för djur…..
150kr/kanin
50kr/hamsterbox
tänk efter vad det skulle kosta för nya/gamla ägaren att åka själv med djuret. sen får du räkna efter det….

Antar att det är ett marsvin som ska åka. I "marsvins-världen" är 100 kr mer eller mindre standard så det är mitt förslag.
Envishet och drömmar
Måste man ta betalt för att transportera djuret om man ändå har vägarna förbi?
är ny på denna sida så jag har lite dumma frågor :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Kanske inte men det blir ju ändå ett stopp o att man ska ha marsvinet i bilen o sånt. Det är ju bra mycket enklare att bara åka raka vägen själv :) Och personen tjänar ju på det motför o åka o hämta det själv…
Det är väl som andra gånger man vill ha nåt litet för ett jobb även om mna "ändå ska göra det"..
Ah, det är ju du :) Du gick på gymnasiet samtidigt som mig på staffan ;)
Erbjuder man sig att hjälpa till med transport så tycker jag inte att man skall ta betalt för det.
Man ska ju själv åka den vägen och ett stopp är aldrig fel. Alltid skönt och sträcka på benen.
Sedan om personen man hjälper ändå vill ge en liten peng som tack för hjälpen så är det en annan sak.
Så tänker jag :)
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Jo men jag skrev i alla fall "en liten slant" i annonsen, så skulle jag inte erbjudit mig i stället hade det inte ordnat sig. Men struntsamma, vi kom överens om ett bra pris och hon har inte klagat på att få betala.

# 2+5. Klart att man inte måste ta betalt men om någon gör mig en tjänst och tar med mitt djur så att jag själv slipper åka dit vill jag ersätta den personen. Dessutom blir det aldrig gratis för transportören, det blir alltid minst ett par telefonsamtal och sms för att bestämma tid, meddela ankomst osv förutom den rena tidsspillan för planering, mottagande och avlämning. En tredje aspekt är att jag ju inte känner den personen vars katt eller vad det nu är som åker med mig, då tycker jag att man ska visa sin uppskattning och ett kort "tack" tycker jag inte är tillräckligt. Det är trots allt ett mycket stort ansvar man tar för någon annans levande djur.
Envishet och drömmar
Jag tar ALLTID betalt med en tingningsavgift på mitt konto innan. Det har jag lärt mig efter alla åt som pendlare nu. För det första finns det hemskt många oseriösa när det handlar om djur. Det har både hänt att jag stått och väntat på djur som inte kommit (där jag kunde hjälpt andra istället!), djur har inte hämtats (?!) och det kostar extra att välja sittplats (djurkupé) på intercity som jag åker.
Skulle jag köra bil från en plats till en annan och ta med ett djur en sträcka jag annars ändå skulle åkt (utan avvägar), och transportera åt en person jag känner sedan tidigare hade jag aldrig tagit betalt dock.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Vet inte om det är värt att ta med sig tex en katt på natttåget. Sista gångerna jag har gjort det har jag inte fått sova något pga allt jamande… några synpunkter?
Mia//
#9 Sant, kände jag personen och ändå åker förbi, okej. Men även om man åker bil o man inte känner personen vill man ju ha nånting, som en "garanti" om inte annat, som du säger!

Jag håller med # 9 och 11. Känner man personen är det som ni skriver en helt annan sak.
Envishet och drömmar

Känner man personen blir det ju en helt annan sak
Mia//
Jag vill gärna ha pengar eftersom det oftast blir en hel del extra besvär när man transporterar. Ansvaret, platsen, att släpa på buren, kontakta dem man ska hämta av och lämna hos osv. Dock har jag inget standardpris utan det gör jag upp om gång för gång, beroende på vad som ska transporteras, hur mycket man har möjlighet att betala och sådär.
#5 Menar du mig Sarah? Jag gick iofs på Staffan, tror inte det är så många andra här annars du kan ha menat :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fortfarande så är det så att man får inte ta betalt för sådana tjänster! Dessutom är det helt frivilligt om man vill ta med sig andras djur och ta ansvar över dem. Känns lite tarvt faktiskt att kräva pengar.
Undantaget vore väl om personen ifråga kontaktar en och frågar om man kan svänga förbi och då erbjuder fikapengar eller liknande, de brukar jag göra som tack för hjälpen. Eller om alla samlar ihop till en resa åt någon som kan åka, för ibland har man sj inte tid.
Qui dormit, non peccat
#16 KRÄVA pengar är det ingen som gör? Personen väljer helt och hållet själv om de vill skicka med någon som tar en slant för besväret, någon som inte vill ha det, eller om de vill åka och hämta djuret själva. Har de ingen möjlighet att hämta djuret sjäva (ofta för att det är för dyrt) brukar de bli helt överlyckliga om någon annan tar en liten slant för det.
Hade folk inte fått någon slant för besväret är jag rätt säker på att inte ens hälften av alla som behövt transport skulle fått hem sina älsklingar. Inom kaninvärlden gör vi detta till varje utställning och det är otroligt uppskattat. Man kan faktiskt också välja att inte köpa djuret i fråga i huvud taget, eller hämta det själv. Man kan inte förvänta sig att folk ska erbjuda sig gratis för en och anpassa sig efter en själv.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Det är en tjänst man gör någon. Ge mig en rimlig anledning för att man inte skulle erbjuda någon som gör en en tjänst någon form av ersättning?
# 16. Nej visst, egentligen ska personen ha F-skattesedel och skatta samt betala in sociala avgifter för det men seriöst, jämför det med hur många som betalar sina ridinstruktörer som inte har F-skatt en hundring per timme… Det blir ju för någon som åker tåg då och då inga sammanlagda summor att tala om och så länge något sker någon enstaka gång räknas det som hobbyverksamhet. Det får man lov att ta betalt för. Skulle man "gå med vinst" på det och starta en firma skulle man ju behöva ta enorma belopp för att få råd till alla omkostnader. Att någon får en femtiolapp eller två för att vara ens ombud en enstaka gång och ansvara för ett djur som transportören själv inte har någon anledning eller intresse av var den bor är inte olagligt.
# 17. Jag håller med dig.
Envishet och drömmar
#16: Jag hänger inte riktigt med på om du menar att det är olagligt att ta betalt eller om du tycker att det är dumt att ta betalt?
För om du menar det senare tycker jag du är lite orättvis. Jag har många gånger släpat kaniner hit och dit, katter, marsvin, råttor. Eftersom jag åker buss och tåg samt ofta har med mina egna djur blir det rätt mycket mer jobb. Två extra transportburar att få händer till, flera kilo extra att släpa, extra mycket packningen att hålla uppsikt över under resan, telefonsamtal och sms till personen som ska hämta och ska lämna av.
Nej, jag tycker gott och väl att jag förtjänar en liten slant för allt det jobbet! När personen jag hjälper dessutom slipper betala flera hundra och sitta på tåg i flera timmar för att själv åka, varför kan hon/han inte då betala mig en liten del av biljetten?
Vad som är lagligt eller olagligt skiter jag faktiskt i, i det här sammanhanget.

#19 det är olagligt att ta betalt för tjänster. visst du får tycka som du vill men så tycker jag.
Qui dormit, non peccat
Den lagen är ju till för att folk ska bli tvungna att starta lagligt företag och skatta, inte för att sätta dit personer som enstaka gånger hjälper andra personer.
Har du aldrig fått en hundring för att du hjälpt en släkting med veden, städning eller liknande? Är det fel då också?
#15 Precis, tror inte det jag heller. Jag gick i samma klass som Erik =)
Ja det är väl en sak om jag kör djur så jag tjänar flera tusen på det men för en hundring, nja! Det är ungefär som när någon sitter barnvakt hos nån dom känner, dom får en slant men behöver knappast skatta. Visst, egentligen bör man göra det men det gör man inte. Det är extrajobb, och jag KRÄVER inte, det är ju dom själv som väljer om dom vill få djuret transporterat. Jag erbjuder mig bara men det känns även lite konstigt att ta med djur åt nån man inte alls känner helt gratis måste jag säga :S
Känns som jag missat något? Får man inte ta betalt för tjänster? nehe? Så man ska jobba gratis eller vad?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#24: Då måste man ha (eller vara anställd av) ett riktigt företag så att man skattar sina pengar. Annars klassas det ju som svart arbete.
… Men som sagt, jag tror inte att lagen är stiftad för att sätta dit ungdomar som någon gång ibland tar en hundring för att transportera en sköldpadda några mil.

De gånger som jag har hjälp till med att transportera möss, hamster, gerbil och jird så har jag fått en symbolisk summa som motsvarat en fika på tåget.
Den gång som jag hjälpte till med transporten av 2 sköldpaddor så fick jag ena resvägen betald av mottagaren. Det var hon som tyckte att det var värt pengarna, annars så skulle det ha kostat henne mer pengar och tid(som hon inte hade) att åka Öland-Stockholm ToR med bussen som går direkt.

Skulle aldrig falla mig in att INTE betala någonting om någon hjälpte mig att få hem ett djur. Det är ju inte i den andra personens intresse att hjälpa mig egentligen utan de gör det för att vara snälla och hjälpa till. Detta ska väl naturligtvis uppmuntras så folk vill fortsätta att hjälpa varandra. Är väl oftast mycket billigare och lättare att betala någon 50-100kr än att själv köpa en tågbiljett tex mellan Stockholm-Gbg för en tusenlapp.? Jag kommer att fortsätta att betala och fortsätta att vara oerhört tacksam för de som hjälper mig iallafall.
Det är enligt lag olagligt att kräva betalt för att transportera djur.
Men som alla lagar finns det kryphål. Det är lagligt att tjäna upp till 10000 per år utan att skatta för det.
Så jag skulle ta den regeln med en nypa salt. Mer se det som att man får inte göra ett företag som drar in massa stora summor. Men man får kräva rimligt betalt för att ta ansvaret för någons djur, ev ta en omväg, se till så den har mat och vatten, ev låna ut vettig transportbur och ev betala en extra biljett eller betala extra för att man har djur osv.
Sedan är det upp till var och en som vill ha med djuret om hur gärna de vill ha med dom och villig att betala summan.
Räknar man på det i tid och pengar är det ändå billigare med transporthjälp för 50-100:-
Jag vill gärna ha en caffe latte med hasselnöts smak för att transportera ett djur. tycker jag är rimligt.
Det finns lagar om allt! Men så då måste man även regga ett företag för att t ex avla en kull möss och sälja en enda kull? Det tror jag knappast många gör! Och lika så med såna små tjänster som händer någon enstaka gång.. Visst man bör skatta på det men skulle jag behöva skatta på om jag tjänar 100 kr på ett år då? :S
Ja ja, jag skrev att jag ville ha en slant sen frågade hon hur mycket och jag gav ett förslag som hon verkade nöjd med. Så vad är poblemet?!