Annons:
Etikettallmänt-om-djurtransporter-och-transporttips
Läst 2052 ggr
Katniss
12/2/15, 8:18 AM

Resa till England?

Jag kanske (kanske) kommer resa till England (permanent) om 1-2 år med min kanin. Jag har kollat på gov.uk och tittat runt lite på andra sidor. Men nu undrar jag, någon som har erfarenhet av att resa till Storbritannien (helst med kanin, men andra erfarenheter fungerar också) och kan komma med lite tips?

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Katniss
12/3/15, 9:52 PM
#1

Det måste inte vara just till Storbritannien, alla erfarenheter är välkomna :)

R.I.P. Anton 💔

Katniss
12/16/15, 4:24 PM
#2

Putt:)

R.I.P. Anton 💔

Hallonblad
1/4/16, 8:31 PM
#3

Att resa med sina djur inom EU är i normala fall inga problem. Grundreglerna är ju att chippa, vaccinera och skaffa pass till ditt husdjur så kan du ta med det överallt inom EU. Naturligtvis ska man alltid kolla upp det specifika landets regler angående sitt djurs art i god tid utfall att de kräver något mer. Vet att Storbritannien vill att man avmaskar sin hund/katt mellan 24-120 timmar innan djuret kommer in i landet, detta för att de inte vill ha in bandmask. Kan ju anta att de vill att man avmaskar andra djur också av samma anledning.

Kom ihåg att man tyvärr inte får ta med sig djur på tåget, så färja är det som gäller, med eller utan bil. När vi åkt med katten fick vi inte ha missen med oss i hytten utan fick lämna honom i en bur i en djursektion. Jag har aldrig varit med när hunden reste in eller ut ur Storbritannien och har aldrig frågat bror min närmare om saken, men är ju möjligt att man kan få en djurhytt? Kanske? Beror nog även på vem man åker med.

När mamma flyttade tillbaka till Sverige skickade hon katten i förväg med flyg. Då behövde hon skriva papper på att jag fick lov att komma och hämta upp katten, förutom de vanliga papperna man behöver visa upp (detta var dock från Storbritannien till Sverige, de är generellt hårdare på andra hållet). Tror det är en del specialregler om man skickar djuret med flyg - särskilt om det reser ensamt - så tänkte du ta med dig ninen den vägen bör du läsa på så inget blir fel.

Lycka till med flytten, hoppas den blir av! :)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Katniss
1/4/16, 8:43 PM
#4

#3 Det hoppas jag också :) Hmm.. Nej, jag hade nog inte klarat av att skicka honom ensam i flyg, hade blivit för orolig, han blir ju helt stilla och rädd nör han åker bil bara.. Nej, om det blir flyg så följer jag med honom :) Avmaskning vet jag inte, men har flr mig att man inte ska avmaska kaniner om de inte redan har mask. Kan man skaffa pass till kanin även fast man inte har stamtavla/härstamningsbevis?

R.I.P. Anton 💔

Hallonblad
1/5/16, 1:41 PM
#5

Att ge något djur medicin av något slag i onödan känns ju alltid trist. Jag vet som sagt inte hur det ligger till med kaniner, kanske du inte behöver avmaska alls.

Du kan ju kika på deras hemsida och se om de säger något.

Om inte annat kan du hitta deras kontaktinformation där så du kan ringa eller mejla med eventuella frågor. :)

Chippa ska inte vara några problem oavsett härstamning. Jag har chippat både häst och katt med okänd bakgrund utan minsta problem. Chippet är för att registrera individen, inte djurets föräldrar/syskon. ;)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Katniss
1/5/16, 1:43 PM
#6

#5 Jaha, okej. Men på den sidan står det att kaninen ska vara i karantän i 4-6 månader, och då jag har hört om vissa som rest till England utan att behöva göra detta känns det lite underligt..

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Hallonblad
1/5/16, 2:11 PM
#7

#6 Låter märkligt. Skummade lite fort nu och kunde inte se var det står att din kanin ska behöva sitta i karantän? Var såg du det? Du reser väl från Sverige, alltså från inom EU?

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Katniss
1/5/16, 2:59 PM
#8

#7 det stod typ så när man reste med kanin… Minns inte vilken flik.. Sedan skulle man vaccinera för rabies också, men visste inte att kaniner kunde ha det. Får nog läsa igen, nu blev jag osäker 🤔

R.I.P. Anton 💔

Hallonblad
1/5/16, 7:56 PM
#9

#8 Jag är inte säker på om du läser rätt sektioner. Du har en kanin och du reser från ett EU-land, alltså ska din kanin inte behöva sitta i karantän. När jag klickar in mig på fliken angående rabiesvaccination står det att det gäller katt, hund och iller, men jag hade ringt och frågat för säkerhets skull. Kaniner kan få rabies och även om vi säger att rabies mer eller mindre inte finns i Sverige kan Storbritannien kräva att djur härifrån ändå ska vara vaccinerade innan de släpps in i landet. Better safe than sorry. Känns ju trist om de vägrar släppa in i kaninen över gränsen bara för att den inte fått en spruta.

Microchippas måste den så vitt jag vet bli. Kan inte tänka mig att de skulle vilja ha in ett ochippat djur i… något land. Kanske riktigt små djur så som möss eller råttor kan slippa (har inte rest över landsgränsen med mina långsvansar, så ingen personlig erfarenhet att dra ifrån) men hade jag en kanin hade jag personligen velat ha den chippad ändå, så ser inte riktigt varför någon skulle ha problem med den biten.

Passinformationen de anger är något konfunderande måste jag medge, för i den specifika fliken står att endast katter, hundar och illrar behöver ett pass, men på flera andra ställen står det att alla djur ska ha ett. Jag hade personligen skaffat ett till ninen oavsett, men om du inte vill ha ett i "onödan" kan du alltid ringa dem och fråga.

Tyvärr verkar det som att all deras info inte riktigt stämmer med verkligheten heller. Till exempel skriver de på deras hemsida att endast hundar måste behandlas mot bandmask, men jag har rest till Storbritannien med katt tillräckligt många gånger för att veta att detta även gäller katt. Det allra lättaste är så klart att bara ringa och fråga, berätta exakt vad du vill göra (ta in en kanin från Sverige till Storbritannien) och vad du behöver göra för att få det gjort på ett för kaninen skonsamt sätt som möjligt.

Hoppas att jag har varit lite till hjälp och inte bara förvirrat till det för dig. Det är faktiskt, i min erfarenhet, väldigt lätt att resa med djur inom EU. Just Storbritannien är snäppet krångligare än de flesta andra, men det är för att de bor på sina små isolerade öar och vill fortsätta hålla sig bandmaskfria. Men det borde inte vara några problem om du ringer och får tydliga instruktioner om vad exakt som krävs av dig som djurägare. Lycka till! :D

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Katniss
1/5/16, 8:30 PM
#10

#9 ok :) jag får ringa o fråga, men först vill jag vara söker på att vi faktiskt skulle åka. Så om det bli spikat ringer jag fast kanske gör jag det ändå, får se. 😊 Kostar pass något? Borde man köra till Danmark o sedan ta en båt över natten till England, eller flyg?

R.I.P. Anton 💔

Upp till toppen
Annons: