Annons:
Etikettallmänt-om-djurtransporter-och-transporttips
Läst 2151 ggr
Forgetful
2011-12-28 21:24

Import?

Finns det någon där ute som någon gång importerat djur från ett icke EU land? x) Jag har planeringar på att få hit några råttor från USA och är intresserad av all information som finns :)

//Forgetful

Annons:
Ratlings
2011-12-30 20:34
#1

Har själv inte importerat något djur, men har du kollat på RiF? :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Forgetful
2011-12-30 21:38
#2

Ja och där finns det inga som svarat om de har importerat från ett icke EU land :/

//Forgetful

Ratlings
2011-12-30 21:51
#3

Hm, tråkigt.. :/
Men det borde ju gå att kontakta… dom jag glömt namnet på nu… och fråga hur det ligger till med import från icke EU länder. Men kolla på Hamster.ifokus om inte något imoporterat en hamster från icke EU land och höra hur det gick till :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Forgetful
2011-12-30 23:19
#4

Jordbruksverket x) har redan kontaktat dem och de vet bara svenska regler för att importera, jag måste kolla upp vad usa har för regler för att exportera xD

//Forgetful

Ratlings
2011-12-30 23:24
#5

#4 Haha ja så heter dom ja! Skäms
Aha, ja bara att googla… ;)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Forgetful
2011-12-30 23:53
#6

Har letat efter deras regler men det står inte specifikt om råttor xD står mest om katter och hundar sen typ några uppräknade gnagare och då räknas inte råtta upp XD

//Forgetful

Annons:
Ratlings
2011-12-30 23:59
#7

Haha dom verkar ha glömt råttor :( Men maila dom och fråga? Råttor går ju som smådjur/gnagare så borde väl vara samma som dom andra?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Forgetful
2011-12-31 00:34
#8

Jag har mejlat men de svarar inte :( har tagit över en vecka sen jag skrev till dem… verkar som om man måste ringa för att få information och jag är dålig på engelska och är rädd att jag inte kommer förstå vad dem menar :/

//Forgetful

Ratlings
2011-12-31 01:11
#9

Ah, jo då blir det ju svårare :(

// Lise
When nothing goes right, go left!

Forgetful
2011-12-31 01:13
#10

Ja men jag försöker fixa någon som kan hjälpa mig x) har frågat min kompis nu och hon skulle fundera på det :) annars får jag väl leta upp någon jätte seriös på RiF men vill hellre ha hjälp av någon jag känner sen tidigare x)

//Forgetful

Ratlings
2011-12-31 01:16
#11

Ja men det är helt förståeligt. :)
Du får gärna dela med dig om du hittar någon bra info! :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Forgetful
2011-12-31 01:20
#12

Jadå :) om allt lyckas så är jag öppen för att hjälpa andra med import ^^

//Forgetful

Ratlings
2011-12-31 01:32
#13

Kul! Skrattande

Vad är det för råttor du vill importera? :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
Forgetful
2011-12-31 01:34
#14

Det är en hemlis tills de kommit till sverige :3 om jag nu kommer samarbeta med någon så kommer de ju få veta men sen kommer det en bomböverraskning när de väl är här ^^

//Forgetful

Bruden-Mbuti
2011-12-31 03:40
#15

kan tänka mej att det är samma regler för råttor som för hamster.

tog ut 5 hamstrar från sverige för några år sen.

karantän krävdes samt vetrinärintyg på att de var friska.

det svåraste var att hitta ett flygbolag som var villig att ta smådjur.

de fick inte åka med inne i planet utan åkte i ett speciellt djur lastrum.

väl i usa så krånglade tullen lite.de tyckte pappren var fel, fel intyg. tillslut gav de sej och djuren fick komma in.

jag misstänkte att de skulle ifrågasätta allt så jag hade skrivit ut kopior på alla mail där personens namn och datum fanns samt telnr.

tullen ringde runt å kollade innan de släppte in mina hamstrar.

är nog lite lättare att föra ut djur från usa då sverige har snällare införelseregler.

kontakta flygplatsen om vad de kräver vid utförsel, de kan också säga vart du vänder dej för att få rätt papper osv.

tänk på att usa är speciellt och ju mer papper du har desto bättre.

intyg från uppfödaren är ett pluss.där den intygar att de är uppfödda där och att släkten är frisk(råttans/råttornas släkt, inte uppfödarens släkt)

lycka till

Ratlings
2011-12-31 11:49
#16

#14 Okej ;)

#15 Toppen info! :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Forgetful
2011-12-31 14:44
#17

Ja i sverige behövs inte någonting nästan, man behöver bara kontakta tullen när djuren är över gränsen XD men däremot är det reglerna i usa som är svåra att hitta och samt att man ska kunna förstå dem. Plus att det bara står om hundar och katter oftast, det är därför jag vill ringa men behöver någon som kan bra engelska och är villig att verkligen försöka och lägga energi på dethär x) jag har kollat med jordbruksverket och mina råttor som kommer räkans som sällskapsdjur och just när det gäller gnagare här så behöver man inte någonting :S lite dåligt tycker jag men jag ska iaf ha hälsointyg för min egen del och för att jag tror det behövs för att föra ut ur usa med x)

//Forgetful

Ratlings
2012-01-01 19:49
#18

#17 Tycker ju dom borde ta något slags hälsointyg för djur också… :/

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: