Annons:
Etikettallmänt-om-djurtransporter-och-transporttips
Läst 2802 ggr
[zannapettersson]
8/17/11, 3:06 PM

olagligt utan tillstånd ?

hade satt ut en annons där jag skrev att jag kunde hjälpa till att transportera djur, tar tåget upp till sthlm, fick då till svar av en person att : om du inte har tillstånd är det olagligt och har du inte en susning om det borde du kolla upp det?

Stämmer det att jag måste ha ett spec tillstånd för att hjälpa ex uppfödare att lämna ett djur ?

Annons:
Ljusta
8/17/11, 9:17 PM
#1

Har inget svar på din fråga, men usch vad jag blir arg på den svenska avundsjukan!! Det finns så många människor som ska lägga sig i! Det är väl toppen om man kan hjälpa till?

Ljustadalens kaningård

Muszimba
8/18/11, 7:22 AM
#2

Vad jag vet så behövs det inte. Både jag själv och mina vänner har hjälpt andra att transportera djur och fått en slant för det. Det har varit för fika/lunch/bensinkostnad. En som behövde min hjälp gav mig vad en enkelresa med bussen dit jag skulle då det annars skulle ha kostat personen en T&R-resa och sedan boende. Denne tyckte att det var värt denna summa som jag inte tänker nämna.

[zannapettersson]
8/18/11, 8:59 AM
#3

Ja jag har också tidigare hjälpt till och haft med mig hamstrar till sthlm - gbg osv,.. blev lite chockad och funderade på om det verkligen kunde stämma?! .. ah men då är jag iaf inte ensam, tack för svaren :)

chickwheels
8/18/11, 11:07 AM
#4

kolla upp det med jordbruksverket, finns det nån regel om det så är det i så fall dem som har infon.

Jag har hjälpt folk importera hundar från tjeckien för länge sen, då fick vi skriva kontrakt om att jag skulle häta hund åt dem och så vidare så det inte blev missförstånd med jordbruksverket och tullen osv. Men detta gäller nog bara import ch i de fall man tar in ett djurslag som man måste ansöka om tillstånd från jordbruksverket för att få ta in i landet.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Tane
10/9/11, 3:35 PM
#5

Det krävs tillstånd om man transporterar längre sträckor. med längre sträckor menas över 65km. fordonet man transporterar i ska vara skattad o besiktad, men om man transporterar egna djur då behöver man inget tillstånd samt om man transporterar djur till veterinär.
Tillstånd krävs heller inte om man transporterar färre än 8 gånger per år.

Men det man alltid ska tänka på att om man behöver ta hand om djuret under resan så ska det finnas möjlighet till det. samt att du har ansvar för djuret under hela transporten

Mvh Tane ¨på Jordbruksverket

chickwheels
10/10/11, 11:52 PM
#6

klockrent svar :D Underbart när folk som KAN svarar.. TACK!

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Annons:
[zannapettersson]
10/11/11, 10:08 AM
#7

Tack, nu är det glasklart :)

Upp till toppen
Annons: