Annons:
Etikettallmänt-om-djurtransporter-och-transporttips
Läst 1399 ggr
Linda
2007-10-18 15:49

Resa utomlands

Hur fungerar det med karantän för ex usa för katt?

Någon som har flyttat med katt/hund förut?

Mvh Linda

Annons:
Alexej
2007-10-18 17:57
#1

Titta under http://www.sjv.se/, där står det ganska bra med in-och utförsel av djur.

Det här borde gäller: Om du ska ta med ett djur från ett land utanför EU måste den stanna i karatän i 4 månader och du behöver ett införseltillstånd av Jordbruksverket. Du ska söka tillståndet senast trettio dagar innan djuret kommer till Sverige. Djuret måste flyga till Sverige antingen till Arlanda i Stockholm eller Landvetter i Göteborg.

Men jag kan fråga Miranda, hon jobbade i USA och tog med sig en katt därifrån.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
2007-10-18 20:23
#2

Har för mig att från Sverige till USA så räcker det med alla vaccineringar, inklusive rabiesvaccin. Samma sak från USA, då det räknas som ett EU-land. Tror alltså inte att det behövs karantän. Men kolla med veterinär. För på jordbruksverkets hemsida fick man leta som bara den. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alexej
2007-10-19 01:17
#3

Fick svar från Miranda nu, ingen karantän. Men allt det andra med vacc mot rabies, kattpest och snuva, blodprov för antikroppar efter rabiesvaccination, chip, avmaskning, och intygg på hälsokontroll.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
2007-10-19 03:22
#4

Vad glad jag är, för att jag faktiskt mindes rätt om karantänen. För jag har tröttnat på folk ska flytta utomlands men måste avliva sina katter på grund av detta. Så brukar jag fråga varför inte de kan följa med. Därför blev jag glad att jag inte ljugit :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Linda
2007-10-21 16:28
#5

Är ni säkra på att det inte behövs någon karantän till USA?

Linda
2007-10-21 20:47
#6

#2 Hur kan USA räknas som ett eu land????!

Det är ju även olika mellan staterna.

Jag ska kolla närmare, på hur det fungerar och hur man kan gå till väga.

Någon som har någon aning vad man ska tänka på vilken transportbur rekomenderas till en katt närmare 10 kg?

Låda måste väll rymmas etc..

Ung flygkostnad?

Tacksam för alla tips och råd.

Mvh Linda

Annons:
Alexej
2007-10-21 21:19
#7

Jag skulle kontakta möjliga flybolag. De måste kunna ge bäst svar på allt. Kanske de har egna tranportburar för katter? Skriv gärna om det här när du vet mer!Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
2007-10-21 23:52
#8

För att kunna föra en katt från andra länder, även USA, så måste de vara avmaskade, ha rabiesvaccineringar med mera. Detta under veterinäruppsikt. Som själva vaccineringen mot rabies ges först, sedan senare tas prov på om det gjort sitt jobb. Olika länder har olika smittoproblem och därför skiljer sig länder åt.

Träffade förresten en tjej igår som flyttat mellan Sverige, Sydafrika, Sverige med sina katter och en hund. Frågade dock inte om tillstånden. Men var så glad att träffa någon som älskar sina djur så at de tar med sig dem i flyttarna. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Linda
2007-10-22 21:27
#9

Ska försöka kontakta jordbruksverket igen och höra, det e knepigt land usa…Ska även kontakta Roslagstulls vet. klinik och höra om de kan hjälpa till med alla papper etc.

tack tack

vanessa
2007-10-23 03:25
#10

Roslagstull häjlper garanterat till med allt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Frida
2007-11-02 01:56
#11

Jag har en vän som flyttat till Belgien och tagit med sig sin kanin. Kan säga att hon fick väldigt intressanta svar från de olika flygbolagen om hon fick ta med kaninen eller ej. SAS sa bland annat att hund och katt gick bra, men inte kanin eftersom den kunde smita och börja bita av kablar (aldrig hört något så "dumt" innan). Så jag skulle definitivt prata med olika bolag och dessutom ringa flera gånger till dem. För tjejen i fråga fick olika svar av samma bolag varje gång hon tog kontakt med dem.

Gemensamt för de flesta bolagen var att djur inklusive transportbur får inte överstiga en viss vikt (runt 6kg eller så) om man ska ha det med sig inne i planet. Större djur transporteras i isolerade fraktutrymmen (om bolaget kan erbjuda den tjänsten).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Upp till toppen
Annons: