Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

01a. Om sajten och ifokus 01b. Akuttransport 02a. SÖKES: Januari 02b. SÖKES: Februari 02c. SÖKES: Mars 02d. SÖKES: April 02e. SÖKES: Maj 02f. SÖKES: Juni 02g. SÖKES: Juli 02h. SÖKES: Augusti 02i. SÖKES: September 02j. SÖKES: Oktober 02k. SÖKES: November 02l. SÖKES: December 03a. ERBJUDES: Januari 03b. ERBJUDES: Februari 03c. ERBJUDES: Mars 03d. ERBJUDES: April 03e. ERBJUDES: Maj 03f. ERBJUDES: Juni 03g. ERBJUDES: Juli 03h. ERBJUDES: Augusti 03i. ERBJUDES: September 03j. ERBJUDES: Oktober 03k. ERBJUDES: November 03l. ERBJUDES: December 03m. ERBJUDES: Pendlare 04a. SÖKES/ERBJUDES Övernattning Allmänt om djurtransporter och transporttips Kampanjer, tävlingar & insamlingar OT (Off Topic) § - Admin
Allmänt om djurtransporter och transporttips

Resa utomlands

2007-10-18 15:49 #0 av: Linda

Hur fungerar det med karantän för ex usa för katt?

Någon som har flyttat med katt/hund förut?

Mvh Linda 

Anmäl
2007-10-18 17:57 #1 av: Alexej

Titta under http://www.sjv.se/, där står det ganska bra med in-och utförsel av djur.

Det här borde gäller: Om du ska ta med ett djur från ett land utanför EU måste den stanna i karatän i 4 månader och du behöver ett införseltillstånd av Jordbruksverket. Du ska söka tillståndet senast trettio dagar innan djuret kommer till Sverige. Djuret måste flyga till Sverige antingen till Arlanda i Stockholm eller Landvetter i Göteborg.

Men jag kan fråga Miranda, hon jobbade i USA och tog med sig en katt därifrån.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Anmäl
2007-10-18 20:23 #2 av: vanessa

Har för mig att från Sverige till USA så räcker det med alla vaccineringar, inklusive rabiesvaccin. Samma sak från USA, då det räknas som ett EU-land. Tror alltså inte att det behövs karantän. Men kolla med veterinär. För på jordbruksverkets hemsida fick man leta som bara den. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Anmäl
2007-10-19 01:17 #3 av: Alexej

Fick svar från Miranda nu, ingen karantän. Men allt det andra med vacc mot rabies, kattpest och snuva, blodprov för antikroppar efter rabiesvaccination, chip, avmaskning, och intygg på hälsokontroll.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Anmäl
2007-10-19 03:22 #4 av: vanessa

Vad glad jag är, för att jag faktiskt mindes rätt om karantänen. För jag har tröttnat på folk ska flytta utomlands men måste avliva sina katter på grund av detta. Så brukar jag fråga varför inte de kan följa med. Därför blev jag glad att jag inte ljugit :-). /Vanessa

Anmäl
2007-10-21 16:28 #5 av: Linda

Är ni säkra på att det inte behövs någon karantän till USA?

Anmäl
2007-10-21 20:47 #6 av: Linda

#2 Hur kan USA räknas som ett eu land????!

Det är ju även olika mellan staterna.

Jag ska kolla närmare, på hur det fungerar och hur man kan gå till väga.

Någon som har någon aning vad man ska tänka på vilken transportbur rekomenderas till en katt närmare 10 kg?

Låda måste väll rymmas etc..

Ung flygkostnad?

Tacksam för alla tips och råd.

Mvh Linda 

Anmäl
2007-10-21 21:19 #7 av: Alexej

Jag skulle kontakta möjliga flybolag. De måste kunna ge bäst svar på allt. Kanske de har egna tranportburar för katter? Skriv gärna om det här när du vet mer!Glad

Anmäl
2007-10-21 23:52 #8 av: vanessa

För att kunna föra en katt från andra länder, även USA, så måste de vara avmaskade, ha rabiesvaccineringar med mera. Detta under veterinäruppsikt. Som själva vaccineringen mot rabies ges först, sedan senare tas prov på om det gjort sitt jobb. Olika länder har olika smittoproblem och därför skiljer sig länder åt.

Träffade förresten en tjej igår som flyttat mellan Sverige, Sydafrika, Sverige med sina katter och en hund. Frågade dock inte om tillstånden. Men var så glad att träffa någon som älskar sina djur så at de tar med sig dem i flyttarna. /Vanessa

Anmäl
2007-10-22 21:27 #9 av: Linda

Ska försöka kontakta jordbruksverket igen och höra, det e knepigt land usa...Ska även kontakta Roslagstulls vet. klinik och höra om de kan hjälpa till med alla papper etc.

tack tack 

Anmäl
2007-10-23 03:25 #10 av: vanessa

Roslagstull häjlper garanterat till med allt. /Vanessa

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.