Annons:
Etikettallmänt-om-djurtransporter-och-transporttips
Läst 1740 ggr
Alexej
11/12/07, 10:58 PM

En berest misse!

UR Vagabond nr 7 2007

Lena Nordströms katter är mer beresta än de flesta svenskar. De har följt med henne i nästan alla länder i Europa, och har åkt både husvagn, tåg, flyg, buss och båt. Text och foto: Barbro Janson
Lena Nordström med katten Unni.I villan i Tullinge utanför Stockholm bor inte bara Lena och hennes man Gert, utan också sex fullvuxna birmakatter och tre kattungar. Den stora hankatten Dopey tar ett smidigt skutt upp på köksbordet och sträcker ut sig i solvärmen från fönstret. Bakom en blomma som står på golvet rullar två av kattungarna runt. Den tredje, en ulligt mjuk åtta veckor gammal unge, tassar fram och gömmer sig bakom mitt byxben.
Lena Nordström föder upp rasen helig birma. Hon har ställt ut katter i många år och jobbar också som utställningsdomare. Nästan varje sommar är hon och maken ute och reser i Europa fem eller sex veckor i sträck. Då kombinerar de utställningarna med semester, och husvagnen som nu står på tomten blir full av katter.
- Det brukar gå jättebra. Men att alltid ta husdjuret med på resan kan jag inte rekommendera. Det beror ju på vilken typ av resa man ska på. Och om djuret är lättstressat eller lugnt.
Om livet på resande fot liknar livet därhemma går det oftast bra. Om man kan stanna lite längre tid på en plats, och kanske har ett mer ordnat boende.
Nu - efter alla år av resor - har Lena Nordström koll på vilka särskilda regler som gäller för olika länder i Europa. Men det är bra att alltid kolla i förväg en extra gång, säger hon.
- Det skiljer sig oerhört mycket! Och ändras ibland. Till Storbritannien är det till exempel väldigt krångligt att resa.
Det är också viktigt att kolla vid bokning av både färdbiljetter och boende vilka regler som gäller. Nästan inga charterbolag tillåter att man har katt med på resan. Hotell är generellt restriktiva med att ta emot djur, men de större kedjorna accepterar det ofta mot en smärre avgift för extrastädning.
  Bussbolagens regler skiljer sig mycket åt. Detsamma gäller båtbolagen. Stena Line tar till exempel inte djur i hytterna, medan däremot Viking, Silja och Scandline gör det.
Flyg fungerar oftast smidigt. Skrönor om katter och hundar som skulle ha blivit nedkylda av att färdas i lastrummet avfärdar Lena direkt.
- Djuren transporteras i ett särskilt lastutrymme som är varmt och åtkomligt från kabinen. Om djuret känns nedkylt när du får tillbaka det så beror det på färden från lastutrymmet till bagageutlämningen.
  Djurpass, insida.Första gången en katt ska med är det mycket pappersexercis, chipmärkning och stora kostnader. Men när detta väl är gjort är det lättare, säger Lena Nordström.
Dessutom finns det olika sätt att få ned kostnaderna.
- Att skicka rabiestesterna till något annat labb än Statens veterinärmedicinska anstalt kan vara en bra idé. Det finns billiga laboratorier i Tyskland och Danmark. Att ta med avmaskningsmedel hemifrån är ett annat sätt att få ned kostnaden. Men låt en veterinär ge medlet innan hemfärd så att du får stämpeln korrekt.    Ingen av Lenas katter har någonsin blivit sjuk utomlands. Jo förresten, en gång, men den livmoderinflammationen hade ingenting med själva resan att göra.
Lena Nordström har heller aldrig behövt ha någon av sina katter i karantän.
Det är skönt att slippa! säger hon.   Lena Nordströms kattbur.   

Lena Nordströms tips

  • Var noggrann med vattenkvaliteten! Vi brukar ta med vatten på flaska till våra djur. Katter är generellt sett väldigt känsliga för dåligt vatten. 
  • Kolla upp en veterinär på plats dit du ska. Vi har -kontakt med en veterinär i Danmark och brukar alltid svänga förbi honom för kontroll och avmaskning av våra katter på vägen hem. 
  • Byt inte foder under resan. 
  • Ta med dig särskilt reseapotek för djuret. Det bör innehålla koksaltlösning för sår, magmedel (till exempel kanikur), första förband för djur och kortison (mot till exempel ormbett, men var noga med att uppsöka veterinär om djuret blir bitet).

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Ciiviic
11/13/07, 1:04 PM
#1

Men gud va härligt : ) Skulle också vilja ta med mina huliganer : )

Alexej
2/3/08, 4:08 PM
#2

Läsvärd:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

FerretCrow
2/3/08, 11:00 PM
#3

ärligt tycker jag det är grumt att ha latterna sådär i bur=(

Naquita
2/4/08, 10:01 AM
#4

#3 eftersom det inte finns kattlådor i burarna är jag helt säker på att de bara är där för att "luftas" och få titta runt lite. Smart tycker jag!

Det står ju i artikeln att de bor i husvagnen tillsammans med husse och matte.

FerretCrow
2/4/08, 12:44 PM
#5

#4 ja men då tycker jag då att det är bättre att sätta på dom en sele och sätta fasst i en lina så dom får gå omkring i gräset

Guteillern
2/4/08, 6:50 PM
#6

#5 Det skulle antagligen inte fungera, då katterna skulle troligen skulle trassla in linorna i varandra och saker omkring. Sedan skulle linan behöva vara kort, för att katterna inte skulle 'hälsa på camping grannar, vilket skulle vara obehagligt för djuren.

Ammi

Annons:
FerretCrow
2/4/08, 7:48 PM
#7

#6 ja jag har då campat med katter och inte haft några problem med linor. men jag trasslar hellre ut linor eller fixar kattvakt än att sätta dom i sådär små burar. men det är ju jag de=)

Guteillern
2/4/08, 8:14 PM
#8

#7 lintrassel är ett litet problem, olycksrisk är ett större. Det är lätt hänt att katterna fastnar med tassar eller huvud i sina egna eller varandras linorna. 

En snarad tass kan sluta illa och det går fort, eftersom djuren i sina försök att komma loss drar åt linan hårdare istället.

Ammi

Erika91
2/5/08, 5:56 PM
#9

Vad härligt att kunna ta med sina kissar så! Tyvärr kan vi inte ta med oss Sverker längre sträckor, det räcker att åka till veterinäre, han blir åksjuk och spyr stackarn.. annars skulel det vara skoj att ha med honom!

Upp till toppen
Annons: