Annons:
Etikettallmänt-om-djurtransporter-och-transporttips
Läst 2919 ggr
skott
2008-02-15 08:14

Vad tar ni betalt?

Vad tar ni betalt för att transportera djur och hur långt då?

Annons:
Guteillern
2008-02-15 11:16
#1

#0 Hejsan!

Djurtransport.ifokus tar inte betalt för förmedlingen av annonserna. Det är upp till den som ska utföra transporten och ägaren till djuret eller saken (t.ex. burar), att komma överens om ev. ersättning för transporten.

Ammi, sajtvärd

skott
2008-02-15 11:38
#2

#1 ja men de var ju de jag men.. Ni som transporterar djur till andra vad brukar ni ta betalt för de?

Guteillern
2008-02-15 11:54
#3

#2 Det varierar från ingenting till hela (*) reskostnaden.

För min egen del, åker bil, varierar det beroende på om jag måste avvika från min resväg eller ej och om jag måste ta hand om djuret en eller flera dagar innan det hämtas.

Ammi, sajtvärd

Redigerar, (*) den del som ökar min reskostnad.

gulzebra
2008-02-16 03:35
#4

Jag brukar inte ta betalt, utan jag transporterar när jag ändå ska åka varesig djur behöver transport eller inte. Min betalning kan nog ses som sällskap på tåg/buss och social träning istället Skrattande

Däremot skulle jag gott kunna tänka mig att åka bara för att transportera djur också utan att jag redan har en resa planerad, men isf får de som ska ha djuret/n transporterade betala för resan både fram och tillbaka. Något sånt har jag inte gjort dock, och det lär troligen aldrig hända iom att det förmodligen är rätt komplicerat…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Elcyion
2008-02-16 14:16
#5

Jag tar inget betalt så länge jag själv har planerat in en resa på den sträckan som djuret ska följa med. Har inget körkort och åker därför tåg/buss. Jag har erbjudit mig att sätta mig och åka runt lite var stanns i Sverige (även om jag inte själv har planerad resa dit), men vill då ha biljetterna betalda (ToR). Tror inte att någon är så jätteintresserad av det sista, men jag har en fördel som många andra inte har (om man jämför med hela Sverige). Jag är "godkänd" för både ungdomsbiljetter och pensionärsbiljetter. Båda två är billigare än vanliga vuxenbiljeter.

Medarbetare på jack russel terrier

Pimu
2008-02-16 14:49
#6

Näe, de klart jag inte tar betalt för att frakta djur om jag ändå ska åka en sträcka .. o släppa av på vägen eller på ändan .. *ler*

Annons:
Trasdockaa
2008-02-16 16:49
#7

Jag har ofta tagit betalt som en försäkring om att djuret hämtas upp och lämnas där det är bestämt :) har tyvärr hänt att polare stått där med djur och inte någon hämtat dem, eller att de aldrig lämnat djuren och då har de tagit en plats för någon annan som kunde åkt med. Har peppar peppar inte hänt mig (än iaf) :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Caspia
2008-02-17 11:26
#8

Jag tycker (men det är min personliga åsikt, inte sajtens) att det är rimligt av mottagaren/sändaren att erbjuda ersättning. Det är ett stort ansvar att transportera ett okänt djur.

Sedan om transportören väljer att ta emot ersättningen eller inte, det spelar inte mig någon roll. Personligen skulle jag göra det och jag har faktiskt påtalat min åsikt under ett tillfälle då jag kände mig utnyttjad och inte särskilt rättvist bemött efter att ha valsat runt halva Skåne med ett litet djur.

Envishet och drömmar

Imasy
2008-02-18 00:12
#9

nu har jag iof inte rest och haft någon annans djur med mig, men har jag bokat en resa någonstans och har plats/möjlighet att ha med ett djur, får de följa med kostnadsfritt som resesällskap.

men visst kan jag erbjuda en peng till den som gör sig besväret och låter mitt djur lifta med den personen, om den sen inte vill ha en peng för det får han/hon skylla sig själv ;)

Ham-Madam
2008-02-19 23:27
#10

ofta tar djuret så liten plats å bor det här nån dag så kostar det inte så mkt att ha det här(smådjur).

jag brukar ta fikapengar som tack. tycker det är en summa de flesta har råd med.

zipvic
2008-02-19 23:32
#11

transporterar jag djur för att jag inte ska åt det håller eller inte har nått att göra där får den person jag transporterar djuret år betala allt.
Har jag själv nått att göra eller få ut av resan men inget behov att resa så tar jag halva biljetten var.

reser jag för att jag själv ska göra saker och erbjuder hjälp brukar jag ta betalt 20-50:- så jag får en kopp kaffe på resan.

essut50
2008-02-23 14:18
#12

Jag har bara åkt med hemlösa katter några ggr, så det har jag gjort gratis fast jag inte skulle ha åkt dit i vanliga fall..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Muszimba
2008-02-25 11:34
#13

Jag brukar ta en liten symbolisk summa, men en gång när jag skulle till Borgholm(Öland), så hade jag 2 sköldpaddor med mig och hon som skulle ha dem betalade resan ner åt mig. Det då hon vet vad det kostar att åka med bussen ner från Stockholm. Hon var så pass glad att hon själv slapp åka då hon hade så mycket att göra iaf hemma inför deras ankomst, så hela summan på 280 kr var hennes tack för hjälpen med transporten ner till Kalmar av sköldisarna.

Men åker jag endast för transporten vill man ju gärna ha mer än bara en symbolisk summa.

Annons:
dreamiz
2008-02-26 15:06
#14

Jag har bara transporterat en gång o då skulle jag ändå åka så då tog jag inte betalt.

Däremot har jag/kommer jag betala för att få djur transporterade o det tycker jag är helt ok. 75 kr betalade jag för två små marsvin på tåget o kommer betala 100 kr för andra marsvin (inom marsvinskretsar verkar 100 kr vara det normala att folk tar för att transportera andras marsvin, något som verkar väldigt vanligt att det hjälps åt med inom SMF.)

essut50
2008-03-22 23:33
#15

#12 vill förtydliga mitt inlägg.. När jag brukar åka med katter till en annan ort så brukar jag passa på att shoppa lite när jag har lämnat av katten. Har "frikort" på SJ, men måste betala sittplattsbiljetterna på 120:- t/r..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Guteillern
2008-03-23 00:27
#16

#15 Det är bra när man kan passa på att göra flera saker. Jag brukar alltid försöka kombinera mina resor till fastlandet (bor på Gotland), med att hälsa på bekanta…liten minisemester :-)

Ammi, sajtvärd

LeTigre
2008-03-26 00:04
#17

Sist jag transporterade åkte jag med 14 råttor (+ mina väskor och två barn), då tog jag 50kr/transport (alltså ej per djur då tre råttor i en transport inte tar mer plats än en) mest för att det var ett så pass stort besvär. Jag tycker en femtiolapp är ganska rimligt och jag betalar gärna 50-100kr för hjälp med transport själv.

Guteillern
2008-03-26 00:42
#18

#17 Du hade möjigtvis inte med dig en kamera och förevigade resa?

Ammi, sajtvärd

KickanW
2008-03-26 00:42
#19

Jag tycker att det hör till "god ton" att betala en liten summa eller ge någonting till den som hjälpt mig, även om han/hon inte begär det.

Mest bara för att visa uppskattning eller så…

Muszimba
2008-03-26 07:14
#20

Håller defenitivt med dig KickanW, en summa för att visa uppskattningen för att man får hjälp.

Annons:
Chimney
2008-04-03 00:03
#21

åker man tåg och har mer än 2 djur med sig för man betala 102kr per extra djur enligt sj's regler.

och eftersom jag har en hund själv så måste jag ta 100kr per extra djur om det är mer än ett.

Trasdockaa som upplyste mig om detta innan jag hann få böter =P

Trasdockaa
2008-04-03 22:18
#22

#21 Haha, sicken tur att jag sa det, eller tja, inte dumt att vara lyckligt ovetande iof ;) Fast böta är ju värre så klart :P

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Mikaela_B
2008-04-04 10:52
#23

har aldrig tagit betalt, däremot har jag oftast betalat till dom som hjälpt mig med transporter. En liten symbolisk summa som tack för hjälpen iallafall =)

www.blueberryhedgehogs.com

essut50
2008-04-04 16:10
#24

Sista resan från Örebro - Göteborg fick jag en jätte fin blomkruka för besväret. Det är sånt man blir glad över.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Upp till toppen
Annons: