Annons:
Etikettallmänt-om-djurtransporter-och-transporttips
Läst 3078 ggr
zipvic
3/8/09, 1:04 PM

Ang betalning för hjälp

Jag skulle åka en sväng till annan ort i går. Lade ut på repti.net då jag sett flera där som behövt transport hjälp denna sträcka.
Men min annons tas bort och admins anledning till mig var att det är olagligt att be om betalt för transport hjälp.
Vilket gav mig ett stort frågetecken. Är det olagtligt att ta betalt för bensin osv om man ändå ska åka den sträckan?
De där inne har hårda regler på det.
Bad om hjälp för en iller inte så länge sedan. Även den killen sa att han inte ville ha något då det var olagligt att kräva pengar för att han skulle hjälpa mig transportera illern på en sträcka han redan skulle ha åkt.

Vad säger lagen?

Annons:
Trasdockaa
3/8/09, 1:31 PM
#1

Vad jag förstått så är det lagligt så länge man inte ordnar upp ett företag av det. Som svarttaxi. Jag kan betala syrran för bensinen hon laggt ut för att hämta mig. Men skulle min syrra annonsera ut om att hon tog betalt för att skjuss folk, utan att ha lisens hade det varit annorlunda. Jag har tillstånd från jordbruksverket som djurtransportör (500 kr per år), vilket innebär att jag får hämta och sälja de djur jag hämtar och ta betalt för dem. Vet inte om det är detta som krävs annars? Jag ordnade enbart detta för att jag skulle kunna hämta hem flera kaniner från Holland än de fem man annars får ta.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

MalinMalin
3/8/09, 1:43 PM
#2

#1

Är det inte ett tillstånd för att importera djur du har?

För att transportera djur är ett annat tillstånd.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Trasdockaa
3/8/09, 1:58 PM
#3

#2 Det jag försökte förklara, att jag inte vet :) Men om du vet vad det är för annat tillstånd?

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

MalinMalin
3/8/09, 3:01 PM
#4

Ja,det går att läsa på jordburksverket sida om vad för tillstånd som krävs för transport av djur.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Trasdockaa
3/8/09, 3:03 PM
#5

Länk? :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

MalinMalin
3/8/09, 3:06 PM
#6

Här kommer en länk

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Annons:
Imasy
3/8/09, 8:12 PM
#7

Är det en olaglig verksamhet att ta betalt hade det ju varit intressant att veta, då detta även förekommer på min sajt.

Men jag kan inte tänka mig att jag skulle göra något olagligt i att betala för att någon tar hand om mitt djur under resan.

Däremot kan jag tänka mig att den som får betalt gör något olagligt om man inte skattar för den slanten man fått?

Och vad händer om jag hellre ger en whiskeyflaska än en hundring i betalning tex?

Trasdockaa
3/8/09, 8:28 PM
#8

Tycker det verkar finnas mkt hål i det här. Skulle vara kul att veta från någon som pluggat juridik vad som gäller.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Saga85
3/8/09, 8:57 PM
#9

Följande verksamheter är exempel på vad som omfattas av transportförordningen (EG 1/2005):
Transporter
- av djur där transportören tar betalt för transporten

MEN

Även om du omfattas av ovanstående behöver du inte transportörstillstånd och kompetensbevis om du transporterar djur enligt följande undantag:
Transporter
- transporter i mindre omfattning som är kortare än 65 km

Jag uppfattar detta som vid kortare transporter är det ok. Åker man en längre bit och tar betalt för det behöver man alltså tillstånd, vilket i sin tur betyder att man har vissa regler att följa (transportsätt, utrymme, mm). Om sedan den som fått sitt djur transporterat ger en symbolisk summa borde det inte vara någon fara, men man får inte kräva/bestämma en betalning.

Trasdockaa
3/8/09, 9:02 PM
#11

#9 Oj oj oj… Kan ju säga att vi kaninuppfödare i regel alltid hjälper till att ta kaniner till uppfödare LÅNGT bort för 100-150 kronor per kanin till i princip varje utställning. Vi har öppna transportforum där vi även berättar vad vi tar per box etc eller om man vill ha pengar för bensinen. Är även många som betalar andra för bensinen att hämta kaniner om de själva inte har körkort.

Vi är riktigt olagliga vi små kaninknattar! :O :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Imasy
3/9/09, 7:18 PM
#12

jag har ju inget körkort och då heller ingen bil.

Kan iof inte se något olagligt i att betala den som kör mitt djur ersättning för bensin och tex en hundring som tack för hjälpen.

Zheverez
3/10/09, 2:31 PM
#13

ojdå då är min erbjudande annons som jag nyss la in då olaglig.

fast jag tar ju inte betalt i vinstsyfte utan så det täcker biljetten om nu flera vill gå ihop å behöver transporthjälp

Annons:
zipvic
3/14/09, 3:55 PM
#14

#13 du är inte ensam. isf är mer än hälften av alla annonser här inne olagliga.

hus-musen
3/15/09, 4:34 PM
#15

Kan förstå att man inte får kräva pengar för det blir då en inkommst och det ska skattas för.

fast lite "fikapengar" kan man väl skänka som tack för hjälpen tycker jag=)

Qui dormit, non peccat

 


sockerrattan
3/15/09, 10:10 PM
#16

Transporterar jag ett djur långt… så just fikapengar sitter inte fel… det är ju ändå ett visst anvar jag har över djuret!

Mia//


Pimu
3/16/09, 12:16 PM
#17

När jag ska transportera djur .. kräver jag inte en summa om
"jag ändå" ska åka emellan .. (så en fika peng sitter juh aldrig fel, ifall man åker långt) ..

Skulle jag ha bil o körkort, skulle jag kunna erbjuda mig mer .. o på ett annat sätt .. te.x .. då behöver man inte böka me många burar av/på på tåget ..

Stadsrattan
6/15/10, 2:32 PM
#18

Om man erbjuder att köra den hem till dig för 100kr e de olagligt då.

då de täcker bensinen dit men inte hem?

Fick att en annons jag satt ut var olaglig å att hon skulle anmnäla mig för de var olagligt att ta betalt för transporthjälp.

Men de finns ju de som vill köpa djur men som inte har möjlighet att komma själva å hämta om man då erbjuder att köra hem djuret mot betalning e de olagligt då?

Mari
6/15/10, 2:45 PM
#19

Jag har ingen aning om det är olagligt eller ej. Det jag skulle kunna tänka mig att man kan göra är att inte skriva i annonsen att man vill ha betalt utan att man meddelar det vid personlig kontakt, tex om en köpare är jätteintresserad men att det skiter sig med transport så kan man säga att man för 100kr extra kör hem djuret till denne.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ellenfyrkant
6/15/10, 11:13 PM
#20

#7 + #15 Fast för att behöva skatta ska man juh ha en viss inkomst per år.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
zickan
6/19/10, 3:08 AM
#21

Man får inte tjäna mer än 10 000 per år utan att skatta för det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mexxie
6/19/10, 1:12 PM
#22

Men… om det är olagligt att ge pengar… (vet inte om jag fattat rätt) för bensinsträckan så kanske man inte ger pengar för bensinsumman utan pengar för att chauffören ska kunna köpa sig en kaffe eller så bara råkar man tappa någon hundralapp på marken och så hittar chauffören denFlört

Aviendha
6/20/10, 9:20 PM
#23

Brott.ifokus kanske? De nosar ju i en del juridiska frågor emellanåt.

[elley]
6/27/11, 4:19 PM
#24

Tycker inte man ska som transporthjälpare ta betalt om man ändå ska köra den sträckan. Men sen är det ju en annan sak om man åker just för att transportera djuret till köpare, om den tex inte har någon bil, då tycker jag att det är själv klart att man ska lägga ut pengar för bensin åt den som transporterar, sen om man vill ge en slant som tack för hjälpen det är ju upp till var och en.

[Alexis78]
6/27/11, 7:27 PM
#25

#24# Tycker som du, jag hade inte begärt ersättning för att ta med ett djure en sträcka jag ändå ska köra.

Melli-sen
7/2/11, 10:21 AM
#26

#21 Man "tjänar" inget på att ta betalt några kr. för soppan, sedan det går åt under resans gång! Skulle man skaffa f-skatt för att transportera runt djur så skulle man få tillbaks det i efterhand… Om man inte tar så bra betalt att man går med vinst dock, men vem "anlitar" sån "hjälp"??

#24 och #25 Jag tycker absolut man ska ge några kronor till soppan! Även om man åker den vägen av någon annan anledning. Den som får hjälp med transport kanske bör tänka på vad det kostat dem om de inte erbjudits hjälp och hade fått åka själv med bil eller t.ex tåg…

Jag åker ofta långa sträckor, ska jag planera in ytterligare stopp, ev. skriva ut en vägbeskrivning, ringa div. mobilsamtal till den som öter upp och sedan hitta rätt, på en annars lång resa där man försöker snåla med stoppen (och den dyra soppan) för att komma fram i tid till vad man nu ska….då tycker jag det känns kul (och alldeles normalt) om jag erbjus några kronor!!

Jag tittade in här just nu för att den här gången är det JAG som behöver hjälp. Och jag förväntar mig inte att folk ska transportera runt mina djur gratis!!!

Mvh. Ann E    Mellerudskaniner och Dvärgvädurer         www.mellis.n.nu

[Alexis78]
7/2/11, 1:19 PM
#27

#26# Det verkar som att du bara gissat dig till vad jag skrev istället för att faktiskt läsa inlägget.

Det blir bara dumt och pinsamt i slutändan när man gör så, så försök att tänka på att faktiskt läsa vad som står innan du hetsar upp dig i fortsättningen.

Jag har aldrig skrivit att någon ska transportera runt mina djur gratis, jag skrev att JAG aldrig hade tagit betalt för att ta med ett djur en sträcka som jag ändå skulle kört, jag kan tycka att det är ganska småsint att kräva betalt. Däremot om jag skulle behöva transport skulle jag erbjuda en peng men det är en annan sak, det är just kravet jag tycker är fånigt.

Om jag tex ska köra från göteborg till stockholm så kostar det inte mig en krona extra i bensin om jag har ett litet marsvin med i bilen som jag lämnar vid någon rastplats efter vägen, sånt kan jag faktiskt bjuda på om det underlättar för någon annan.

Annons:
[dynamitella]
7/2/11, 2:24 PM
#28

#27

Där sa du precis vad jag tänkte :)

KRAVET är löjligt, sjävla pengarna är oviktiga. Att man som ägare till djuret känner att man vill belöna samariten som gratis tar ditt djur till en annan stad.

Det är lite som att man håller upp dörren till någon. Säger de tack, så blir man extra glad för att man gjorde det.

Melli-sen
7/2/11, 3:23 PM
#29

#27 Jag beklagar, men jag blir inte ett dugg upphetsad över att läsa den här tråden Tungan ute

Mvh. Ann E    Mellerudskaniner och Dvärgvädurer         www.mellis.n.nu

[Alexis78]
7/2/11, 6:25 PM
#30

#28# Exakt, man behöver liksom inte ha betalt för varje tjänst man gör någon när det inte kostar en själv något. Jag tror att det handlar om att ge och ta, "goda" handlingar lönar sig för man får tillbaka det på ett eller annat sätt förr eller senare.

Upp till toppen
Annons: