Annons:
Etikettallmänt-om-djurtransporter-och-transporttips
Läst 5963 ggr
Sandra-B
2009-04-07 04:34

Om man bokar djurplats

Om man bokar djurtillåten plats på tåget kostar det extra? Kostar det extra om man skulle få djur med sig?Måste man sitta i djurvagnen även om det är så att man inte har något djur med sig eller finns det möjlighet att byta till "vanlig" eller tvärtom, finns möjlighet att byta till djurplats om man skulle få djur med sig?

Har aldrig åkt tåg med djur förr men vill gärna ställa upp och hjälpa till att transportera om jag kan nu när vi ska resa men det känns inte så kul att vara separerad från sällskapet heller (som jag inte är säker på vill sitta i djurvagn) om jag inte har något djur med…

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annons:
hus-musen
2009-04-07 11:09
#1

Vilket tåg menar du?

På sj kostar det inte extra om du bara har två djur med dig, däremot så kan du få lösa barnbiljett om de ska ha en egen stol. Har du fler än 2 så ska du oxå lösa barnbiljett.

Du får inte sitta i djurvagnen om du inte har bokat plats där.

Som jag ser det så om man inte har djur med sig men bokar i djurvagnen så är man dum. Brukar alltid vara supertrångt ändå utan att djurlösa ska sitta där! Så om de är lite folk på tåget annars så brukar folk flytta på sig till andra vagnar om de är trångt=)

Allt du vill veta står på tex sj's hemsida annars=)

Qui dormit, non peccat

 


sockerrattan
2009-04-07 14:29
#2

Brukar själv alltid boka djurbiljett+ 2 barnbiljetter! Vet aldrig om jag har med mig pojkarna(mina barn) eller ej!

Och det är inte alltid fullt i djurkupen… sist satt jag både tur o retur själv!

Mia//


hus-musen
2009-04-07 14:37
#3

#2 Tåget mellan tex sthlm och ljusdal brukar alltid vara proppat samt tåg till gbg tex.. Men du måste ha haft tur om du fick sitta själv hela vägen=) de har jag aldrig gjort=)

Qui dormit, non peccat

 


Caspia
2009-04-07 15:29
#4

SJ ändrar ju regler stup i ett men så här tror jag att det är just nu. För att få platsbiljett på tåget, oavsett djurvagn eller inte, betalar man 49 kr (tror jag!) extra och får välja i vilken vagn man vill sitta (det finns ju ex mobilfri, familjevagn osv). Har man ingen platsbiljett får man sitta där/om det finns plats (t ex i djurvagnen). Ibland är djurvagnen en vanlig tågvagn och ibland är det ett bås (ser ut som i tåget i Harry Potter-filmerna…).

Själv tycker jag att det är trevligare i djurvagnen, stämningen är gladare och man pratar mer med de som sitter runt en.

Som hus-musen skriver så får man ha två burar (det finns särskilda mått på hemsidan) med sig. Om hund automatiskt medför att man ska beställa en barnbiljett vet jag inte för jag har ingen hund.

Det finns inga regler som säger att man måste ha djur för att sitta i djurvagnen, så du kan boka för hela ditt sällskap där. Jag håller inte med # 1 att det är korkat att sitta där utan djur, snarare så visar man ju ett intresse för fler platser. Jag bokar jämt i djurvagnen när jag åker tåg för att det 1) är trevligare och 2) jag lägger ju ut mina resor här och vet ju inte vid bokningsögonblicket om jag får någon med mig.

Det här gäller ju bara om du ska åka med SJ. Åker du med Skånetrafiken på Öresundståget (t ex om du åker hit och hälsar på mig Flört) gäller deras regler. Notera att man kan åka med SJ på Öresundståget också. Varför göra det enkelt för sig?

Envishet och drömmar

hus-musen
2009-04-07 15:34
#5

#4 Jo men de gånger de varit fullt ändå då djurvagnen ofta är överbokad så tycker jag att de är väldigt onödigt när djurägare inte får plats för att folk utan djur vill sitta där. På vissa tåg finns de ju ibland bara 6 sittplatser..

Men visst djurvagnen är trevligare att åka iGlad Folk är gladare och trevligare!

Qui dormit, non peccat

 


sockerrattan
2009-04-07 16:44
#6

Jag brukar ju oftast ha med mig, åtmintone mina egna råttor som ska till nya ägare eller de som jag har med mig uppåt både mina egna o andras…

Om jag åker djurkupe vill jag ha mina barn hos mig o inte någon annanstans.

Trodde sj tog 100:-/djur extra när konduktören va på det humöret…*?

Mia//


Annons:
Caspia
2009-04-07 16:49
#7

# 6. Jag tror att det kostar om man har fler än två st eller två burar.

Envishet och drömmar

sockerrattan
2009-04-07 16:52
#8

#7 det står i deras regler /djur!

Mia//


sockerrattan
2009-04-07 16:55
#9

#3 Och du har rätt! När de är fullt är det just den där sträckan som är mest fullt i djurkupen!

Mia//


hus-musen
2009-04-07 17:00
#10

#9 JaoppSkrattande Född i ljusdal så när jag åker hem o hälsar på från sthlm så åker jag oftast med råttorna i djurkupeen=) Ibland är de så man får sitta i knä på varandraRynkar på näsan

Men de är klart att om du åker med barn så ska barnen sitta med dig=) Jag tänkte mera på när folk sätter sig där bara ändå..

Qui dormit, non peccat

 


Caspia
2009-04-07 17:01
#11

# 8. Om jag reser med mina tre marsvin i en bur har jag förstått det som att de räknas som en bur, dvs jag behöver inte betala extra för en av dem. Jag har för mig att det var någon här som kontaktat SJ och fått det svaret eller så läste jag det i SJs tidning Kupé.

Envishet och drömmar

hus-musen
2009-04-07 17:05
#12

Ja jag hoppas att de gäller per bur, jag vägrar betala 102 kronor när jag reser med mina 5 råttor o ska då betala för tre av dem när tex två stora hundar tar 10 gånger så mycket plats som min resebur!

Men konduktörer har kommit o kikat på mina råttor och frågat hur många de är men de har aldrig sagt nått om att jag ska betala mer iaf=)

Qui dormit, non peccat

 


sockerrattan
2009-04-07 17:13
#13

#12 Det gäller inte bur utan per djur! Sen är det konduktören som kan va snäll. Och de tycker väl oxå att våra råttor tar sådan liten plats jämfört med en stor hund!

Mia//


Annons:
Caspia
2009-04-07 17:14
#14

# 13. Vad är din källa till det?

Envishet och drömmar

sockerrattan
2009-04-07 17:19
#15

#13 sj upplysningar

Mia//


sockerrattan
2009-04-07 17:22
#16

Djur på dag- och nattåg


På våra dagtåg kan du ta med dig upp till två sällskapsdjur utan extra kostnad. Det enda du behöver tänka på är att boka sittplats i avdelningen ”Djur tillåtet”. Vill du ta med ytterligare djur betalar du 102 kronor per djur. Det går även att få en egen reservation för ditt sällskapsdjur genom att köpa en ungdomsbiljett.

Ska du resa med nattåg kan du ta med dig husdjur i sittvagnen. Även då bokar du sittplats i avdelningen "Djur tillåtet".

Reser du med länstrafikens biljetter och kort gäller reglerna för länstrafikbolaget.

Ledar- och servicehundar


Ledar- och servicehundar kan tas med i vissa utrymmen där djur normalt inte får vara.
Boka din resa via SJ Kundtjänst, tel: 0771-75 75 75.

Här får husdjuret vara


  • I bistro- och restaurangvagnar
  • I alla vagnar där det finns rullstolsplats
  • I ligg- eller sovvagn på SJ Nattåg. Extra noggrann städning utförs därefter.

Om du reser med länstrafik eller en annan operatör


Reser du med länstrafik eller ett annat tågbolag är det deras regler för sällskapsdjur som gäller. På t ex anslutande länstrafiksträckor kan SJ inte garantera att sällskapsdjur kan tas med. Reser du med länstrafikens biljetter och kort är det länstrafikens regler som gäller.

Köp din biljett här


Biljetterna köper du i SJ Resebutik, via 0771-75 75 75, hos resebyrå eller hos något av våra ombud.

Läs mer om ledar- och servicehundar

Mia//


hus-musen
2009-04-07 17:45
#17

#13 Jo jag var in o läste på sj hemsida jag med, de är väldigt dåligt formulerat tycker jag..

JAg har skrivit och frågat till deras kundtjänst, så jag lägger upp svaret när jag får det=)

Qui dormit, non peccat

 


Hennum
2009-04-08 00:35
#18

Jag ska åka till sthlm men inte med platsbiljett nu i april. Just för att det är billigare, men ska jag chansa och lägga ut en annons här ändå, om att transportera? Och hoppas på att det kommer finnas plats i djurdelen? hmm…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

hus-musen
2009-04-08 11:39
#19

Nu har jag pratat med dem och de säger så här:

Tack för att du har kontaktat oss.

En bur räknas som ett sällskapsdjur, så du får alltså resa med två burar (i normal storlek) kostnadsfritt.

Med vänlig hälsning

SJ AB Veronica Dahlström

I min fråga skrev jag
Hejsan! Jag undrar om att resa med fler än två sällskapsdjur i bur. Om jag åker med 5 råttor i en bur, måste jag då betala 102 kr var för 3 av dem trots att de sitter i samma bur? Det verkar väldigt ologiskt då en bur tar upp lika mycket plats som en mellanstor hund!

Om så inte är fallet så får ni omformulera er då det finns många som reser med smådjur som hamstrar, möss,råttor, marsvin och fåglar där flera sitter i samma bur.

Mvh susanne

Qui dormit, non peccat

 


sockerrattan
2009-04-08 12:25
#20

#19 tack för svaret

Mia//


Annons:
hus-musen
2009-04-08 12:37
#21

#20 Jaopp=) Irriterande dock att de inte skrivit ut det på hemsidan..

Qui dormit, non peccat

 


Caspia
2009-04-08 14:16
#22

Nu skrev de alltså att en bur räknas som ett djur, dvs fem råttor i en bur är ett djur, inte fem? Synd att de inte kan svara på raka frågor…

Envishet och drömmar

hus-musen
2009-04-08 14:22
#23

#22 De svarade ju på min fråga. En resebur räknas som ett djur oavsett hur många djur det är i buren. Jag får då ta med mig 2 burar med 10 råttor om jag vill det utan att betala för dem.Tar jag med mig 3 burar så får jag betala.

Qui dormit, non peccat

 


Trasdockaa
2009-04-08 18:12
#24

Jag har dock fått tillrättavisat flertalet gånger att jag måste betala för alla mina djur (kaninungar i samma bur) av olika konduktörer. Alltså, antalet djur och inte antalet transportburar. Så det verkar som informationen ej sprids ut bland de arbetande. Men inte heller så konstigt när de skriver en sak och menar en annan.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

hus-musen
2009-04-08 18:17
#25

#24 Jo de är ju lite mysko.. Men man måste ju kunna lita på vad de säger på sj kundtjänst!

Men skriv in och klaga allihop så de skriver ut burar i resereglerna oxå!

Qui dormit, non peccat

 


Trasdockaa
2009-04-08 18:25
#26

Ja precis, det är inte direkt smart. Men man borde verklien kunna lita på sj kundtjänst! Jag har både mailat och ringt och klagat. Dock var det över 2 år sedan sist. Då sa dem dock att det var per djur och ej per transportbur. Men då var problemet att det inte ens stod på hemsidan då. Nu står det iaf något, även om de inte står rätt *suck*

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Sandra-B
2009-04-13 00:29
#27

Tack för alla svar.

Blev en intressant tråd:-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annons:
Huldan
2010-05-28 14:06
#28

Ah vad jag blir sur! Borde finnas ligg/sov-vagn med djur tillåtet:O Kul att sitta i 16timmar bara för att man har med sig ett djur -.-

Upp till toppen
Annons: