Annons:
Etikettallmänt-om-djurtransporter-och-transporttips
Läst 1790 ggr
zickan
2015-08-01 01:11

Vad gäller ?

Nån som känner till vad som gäller nu när sj håller på att renovera osv vid bålsta?
Numer går det få tåg till sthlm från västerås. Många bussar är insatta med hjälp av swebus och buss4you. Både dom bussbolagen har på sin sida att man inte får ha med djur om de inte sitter i transportbur och står på sätet. Så två hunhdar man brukar pendla med normalt får man nu problem att ta med sig till sthlm?
Eller är det andra regler om de gått med på att köra åt sj när man bokar resan via sj hemsida? Där står det inget alls.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Anna-Helga
2015-08-01 08:51
#1

Netbuss.se:

Djur ombord

Mindre sällskapsdjur får tas med på bussen. De skall åka i bur som inte är större än att den kan få plats på ett säte. Ett sällskapsdjur reser på ungdomsbiljett. Djuret måste befinna sig i buren under hela resans gång och det är ägarens ansvar att rätt intyg finns om djuret reser mellan olika landsgränser. Boka gärna specifikt säte för dig och ditt djur för att ni garanterat får resa tillsammans.   

Ledarhund får medtagas kostnadsfritt, och behöver således inte ha en egen biljett.

Anna-Helga
2015-08-01 08:54
#2

Mitt tips är att ringa de olika bolagen och få veta vad som gäller. Jag kan tycka att de borde kunna göra undantag nu när ordinarie resmöjligheter är begränsade. Och om man vanligen har med sig sina hundar bör man kunna ha den möjligheten även när det är som det är? Men jag vet inte? Det kan bero på vilken chaufför man stöter på också i värsta fall och då kan det var bra att ha ett namn, någon man talat med, Kurt Knutsson sa att det var okej när jag ringde 1 augusti till exempel…

zickan
2015-08-01 12:03
#3

#1 var ju det jag skrev i mitt inlägg ;-) nettbuss är buss4you. Har problem med att ringa. Men de var snabba att svara på sj/fb. 

"Hej Victoria,

När det är banarbeten och SJ sätter in ersättningsbussar så gäller samma regler som på våra tåg.

Du får ta med dig hunden så länge det är SJs ersättningsbuss."

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Anna-Helga
2015-08-01 22:28
#4

Underbart! 😎

zickan
2015-08-02 12:11
#5

Ringde sj kundtjänst utöver avaret på fb jag lade upp här. Men jag blev ändå portd från att hoppa på bussen. Chauffören sa att det inte gällde. Visade ändå upp svarer jag fått från sj. Men icket, aå min resa till gotland var rena helvetet

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Anna-Helga
2015-08-04 11:30
#6

Nä fy vad trist! Ring och klaga! Så ska det inte gå till! Man får be om något slags giltigt intyg med underskrift för att kunna vara säker?

Annons:
Upp till toppen
Annons: