Annons:
Etikettkampanjer-tävlingar-insamlingar
Läst 1976 ggr
Alexej
2007-11-25 15:51

Stoppar smällare!

Vi kräver en begränsning av tiden för användande av fyrverkeri!

Som det är idag innebär missbruket med det ohämmade smällandet en ren plåga för djur och skotträdda människor dagarna/veckorna innan och efter de stora helgerna.

http://www.smallarupproret.se/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
zickan
2007-11-26 23:27
#1

så länge folk kan sluta smälla allt på andra dagar än nyår kan jag skriva upp mig på listan. men även om jag har en rädd hund så är jag även smäll galen :-/. kl 00.00-01.00 kan man väl iaf sätta reglerna till att det är ende tidpunkten man får använda raketer

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alexej
2007-11-27 00:29
#2

Jag tänker framförallt på den stora summan som skjuts upp i luften inom kort tid. Jag tycker det är helt okay om kommunen står för en stor fyrverkeri, men det är miljoner som skjuts upp av privatpersoner. Och det tycker inte jag är rätt så länge det finns människor som svälter ihjäl samtidigt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

zickan
2007-11-27 03:01
#3

ne jag tycker det är helt ok om det hålls på en viss kort tid som det ska göras. sätta lite bättre regler till test skjutare och barn som börjar en månad i förväg.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alexej
2007-11-27 03:45
#4

Nyårsfesten 2000 i Sverige:

Kostnader: ca. 400 miljoner kronor/bara för fyrverkeri

Miljöskador:  3000 ton bly, två ton koppar, 70 kilogram krom, sex kilo arsenik samt nästan tre kilo kadmium

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

zickan
2007-11-27 21:02
#5

ja men det är ju allt som allt. fortfarande så tycker jag en timme mitt i natten är ok. men inte två veckor som det är nu. skulle det sättas regel att det endast får smällas på nyår kl 00 och aldrig annars så skulle antalet minskas till mycket mycket mindre än hälften. dom smäller redan i dag här området med raketer.
tycker även att företag gör fel. behöver inte hyllas nationaldagar, advent, rikemans födelsedagar ect. behöver inte heller testast i den mäng som säljare och köpare gör innan nyår.

sedan om man förbjuder helt för abrupt så kommer folk tillverka egna som snorvalparna har gjort här hela sommaren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alexej
2007-11-28 00:46
#6

Det stämmer, ett förbud skulle aldrig funka. Och hemmagjorda smällare är vansinne.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
dreamiz
2007-11-30 23:37
#7

Två veckor… Här har smällandet redan börjat o lär fortsätta ett par veckor in på nästa år. Ok, inte mycket än men ändå. Jag blir vansinnig! Jag är inte ett dugg intresserad av smällare eller fyrverkerier men kan tycka det är ok en timme runt midnatt på nyårsafton, men det räcker! Inte mer! Finns inget värre än att sitta med ett djur som är totalt vettskrämt av allt oljud!

Har hört talas om fyrverkerier som inte smäller - de borde vara de enda som säljs! Då slipper alla rädda att höra i varje fall.

PRO_Anders
2007-12-05 04:59
#8

Det har inte med smällarna att göra att det börjar tidigt, det är föräldrarnas slapphet..

Och #2: Sedan jag föddes har man skickat pengar till "människor som svälter", och de svälter fortfarande. Beräknat att jag är över 50, så skulle det utgöra XXX antal miljarder, tror du verkligen att nån miljon hit eller dit skulle göra nån skillnad där.???

Alexej
2007-12-05 08:13
#9

Ja, absolut. Framförallt när pengar bara skjuts upp i luften. Jag är säkert på att utan gåvor och hjälp skulle världen ser mycket värre ut.

Man kan inte hjälpa alla och överallt, men alla kan bidra. För då skulle vi också rädda vår empatiförmågan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2007-12-31 01:06
#10

Puttar upp, lite sent:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hennum
2007-12-31 01:19
#11

men det beror mycket på hur pengarna används om de är till någon nytta egentligen. att köpa rättvisemärkt tex är ett av de bästa sätten. kanske inte för att minska svält, men att göra världen rättvisare :)

men till ämnet. det är verkligen hemskt som de håller på. kommer ihåg när jag var liten, jag var livrädd. och pga en hörselskada så gjorde det väldigt ont i örat oxå, när det smällde plötsligt inte långt ifrån. och stackars hund nu som måste gömma sig på toaletten för att inte dö av skräck. man kan ju inte vistas i stan med hund under den här tiden. :(

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

zickan
2007-12-31 02:09
#12

mh.. nej vad händer med lagarna om 18 års gräns. min granne och jag ringde vakten. de fick komma hit och säga till de två grabbar som knappt kommit in i tonåren ännu.

var regnigt ute så de smällde utanför porten. kom först inte ut med hunden och illrarna sedan kom jag inte in då de smällde i trppuppgången!
de togs på bar gärning och sedan dess har det varit lugnt i just denne trapp uppgång.

 folk säljer till minderåriga och köper ut. jag har inget emot raketer på EN dag under NÅN timme men det börjar nästan bli dags att  förbjuda försäljning av raketer om det inte slutar.
aldrig varit på nyår i sthlm förutom mitt förste o andre år i stan men då låg jag i hög feber lika så året därpå. resten på gotland. och där är det extremt mycket lugnare.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: