Annons:
Etikettallmänt-om-djurtransporter-och-transporttips
Läst 1471 ggr
Caspia
1/9/08, 1:57 PM

Animalexpressen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att ta sig hemåt med tre marsvin var inte lika enkelt som man skulle kunna inbilla sig. I brist på bil fick jag söka mig till kollektivtrafik, och eftersom både Säfflebuss och Swebus numera har varsitt (fullkomligt idiotiskt!) djurförbud blev det tåg. Av rädsla för att inte få någon biljett bokade jag redan i slutet av september och vi tilldelades en fönsterplats i den djurkupé som snart kom att bli väldigt välfylld.

Förutom tre små grisar i en kattransport under sätet trängdes minst fyra hundar, två lösa katter och ett gäng kaniner på de fyra sätespar som avsågs för oss allergiframkallande resenärer. Det var kaos men en väldigt familjär stämning. En väldigt betydande skillnad som jag noterade under resan är de telefonsamtal som i denna moderna värld inträffar ungefär varannan mil.

I en ordinär tågkupé eller ett vanligt bussäte låter det ungefär så här:

Ring ring

-Hallå! Jo, det är bra. Vi är utanför … / Någonstans i närheten av … / Jag vet inte var vi är.

Djurkupé

Ring ring

-Hallå! Jo, det är bra. Missan är lite stirrig och jamar ibland / Pysen verkar ta det bra / Morris spydde för en stund sedan, men verkar må bättre nu.

Varför är ingen som ringer till en djurägare intresserad av ägaren själv?

För övrigt tjöt mina marsvin på högsta volym varje gång någon på tåget prasslade med en påse. Det hände ganska många gånger. Väl av den sista anslutande bussen möttes vi av min ömma moder. Hon hälsade på marsvinen, sedan på mig (som sagt, vi resenärer med djur bli lite annorlunda behandlade) och slog sedan händerna för öronen, för kören hade startat igen.

Hemma i barndomshemmet installerades de tre små globetrotterna i en temporär bur med tillhörande liten hage, där de sov bort hela julafton, innan de vaknade och var utsvultna.

Envishet och drömmar

Annons:
Guteillern
1/9/08, 5:07 PM
#1

#0 Jo du, att resa kommunalt med djur kan ta på krafterna, både på djuren och ägarna.

Jag reagerar på att katterna reste lösa. Har för mig att SJ:s regler säger att katter och andra mindre djur, ska resa i transportbur. Har inte kollat på länge, så jag kan ha fel.

Tycker oavsett vad reglerna säger, att det är oansvarigt mot djuret, att inte transportera det i en transportbur. Transportburen är djuret 'eget revir' och därmed en plats den kan känna sig trygg på. Visserligen kan oro runt omkring störa, men oftast kommer dom till ro, om man inte plockar med dom.

Hälsningar
Ammi

Caspia
1/9/08, 6:27 PM
#2

# 1. De hade transportburar, men ägarna tog ut dem. En hade sele och koppel, så det var väl lugnt, men inte den andra. Jamen han är så snäll, säger ägarna övertygat. Det är den säkert, i vanliga fall. Men så länge den inte åker tåg varenda dag kan man inte vara säker på hur den reagerar när det är en massa andra djurarter överallt.

Fick hundägaren som inte kunde kontrollera hunden byta vagn? Eller blev det "förorenat" av hundhår då?

Envishet och drömmar

Guteillern
1/9/08, 9:50 PM
#3

#2 "Jamen han är så snäll," Vilken klassiker. Tänk om ägarna insåg att även det snällaste djur kan uppföra sig annorlunda mot okända och i främmande miljöer.

Jag har reste rätt mycket tåg, tillsammans med mina djur under flera år. I början, innan jag lärt mig låta bli att titta till dom 'titt och tätt', var det mycket krafsande och skakande i gallergrinden. När jag lärt mig att låta dom vara ifred i sina transportburar, så mycket som möjligt, vaknade dom endast till för att äta lite och göra sina behov, övrig tid sov dom lungt.

Han hade så svårt att kontrollera hunden, fast han ställt sig längst bort i den djurfria delen av vagnen, att konduktören tog med honom genom tåget till en djurkupé i en annan vagn.

Ammi

Hawknestgrove
1/9/08, 11:21 PM
#4

Fast ett kul referat! Roligt att läsa!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Guteillern
1/10/08, 12:47 AM
#5

#4 Ja, ett mini Skansen i SJ:s regi :-)

Maleficum
5/21/08, 1:17 AM
#6

#2 Spelar väl ingen roll om katten är snäll eller inte som sagt? Det finns ju faktiskt allergiker även i djurkupén! Jag tål ju inte katter till exempel men reser ju med kaniner och fåglar och måste ju då ändå trängas med dessa allergiframkallande varelser (jag älskar katter och skulle egentligen villa ha katt men går ju inte tyvärr). Sen är det väl för allas säkerhet om något skulle hända (tåget spårar ur eller vad fasiken som hellst).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
xstina
6/15/08, 4:20 PM
#7

PrecisGlad

Upp till toppen
Annons: