Annons:
Etikettallmänt-om-djurtransporter-och-transporttips
Läst 2791 ggr
Caspia
2008-01-09 13:53

Tågtrauma

Åkte tåg från Gbg till Malmö häromdagen, sitter i godan ro i djurkupén med mina tre marsvin i en transportbur när en hund kommer ombord. En glad hund. En hungrig hund, som husse har lätta problem att kontrollera. Jycken har siktet inställt på mina guldklimpar och jag ser hur det vattnas mellan huggtänderna. Hu!

Nåvars, vi sitter på var sida mittgången och så länge kopplet är spänt stannar den hungriga hunden på andra sidan, även om den morrar med jämna mellanrum. En stund senare kommer det på ytterligare en hund. Då blir den första hunden tokig, skäller som sjutton och olyckligtvis visar det sig att den ska sitta på den enda lediga platsen, den bredvid den arga hunden. Vi gör en liten ommöblering och det slutar med att jag och marsvinen hamnar bredvid det lilla bitska monstret som är jättesugen på att käka upp mina oskyldiga gryn.

Ja, det är ju konstigt att man inte beställer hund-biljett eller inte, så att de inte sätter två hundar bredvid varandra, säger den inte lika arga hundens ägare till mig.

Vadå? Man borde väl ange om man har ett djur som verkar vilja skada andra djur också? Så länge man har djur i bur på tåget spelar det ju ingen roll, mina marsvin kan stå bredvid råttor, fåglar eller katter. Problemet blir ju när de lösa djuren tillåts klättra runt och attackera djuren i burarna (de som alltså rimligen inte stör).

Jag blir sur. Jag vill ha ett tryggt sätt för mina marsvin att resa, utan att de ska bli ihjälskrämda av djur som försöker attackera dem.

 Hur ska jag bete mig för att få en biljett bredvid någon väluppfostrad kanin eller annat oskyldigt? Hur ska jag bete mig mot mina medresenärer för att inte låta oartig? Jag inser ju att de har betalt lika mycket som jag för resan, men jag vill inte att det ska vara traumatiskt för marsvinen. Hur skulle djurkupén kunna se ut för att vara en trygg plats för både djur och människor? (…Spåna på, kommer vi fram till något smart kan vi ju skriva till SJ och kanske på så sätt åstadkomma en förbättring)

Envishet och drömmar

Annons:
Guteillern
2008-01-09 16:52
#1

#0

Problemet är nog att det inte finns tillräckligt många djurplatser på tågen, för att kunna sprida ut djuren. Vilken djurkupé man hamnar i, beror ju på vart man ska resa.

Jag råkade ofta ut för samma problem, när jag åkte tåg med mina illrar. En del hundar som åkte i samma djurkupé, kunde småmorra eller skälla hela resan.

Hur hundarna reagerade, berodde oftast på vilken kontroll hundägaren hade på sin hund. Har varit med om en hundägare, som bad konduktören att få byta tågvagn, för han kunde inte kontrollera hunden, om han skulle vara i samma kupe som illrarna!

Att lydnaden har stor betydelse, för hur hundarna reagerar, märktes tydligt vid en annan resa jag gjorde med illrarna. Det var elever, från en skola med inriktning på djur, med på tåget. 6 eller 7 hundar, ingen hund gruffade, varken på varandra eller på mina illrar. Lite vädrande och undrarnde blickar, var enda reaktionen.

Hälsningar
Ammi

zickan
2008-01-09 21:46
#2

mh :-/.. sist jag åkte till min kompis och hoppte av i köping från sthlm så hade jag hunden med. då var den en person med 5 varghunds modeller som just varit ute och dragit sele. sedan kommer det in hund efter hund. varje plats i hela kupeen var bara hundar. givetvis var flertal aggresiva, morrade skällde.

var en som hade en schäfer, inte alls koll på hunden. morrade åt min hund men ändå lät ägaren lossa på kopplet så hunden kunde gå fram och nosa på min. jag försökte på alla sätt mosa in min stackare i baken på en annan hund för att undvika det monstret..

blev så förbannad att jag fick kasta upp min hund på 17 kg i knäet.. bra mör var man när man äntligen fick stiga av.

min hunds pappa är en kinesisk nakenhund. hans ägare har blivit tvingad att låta honom resa på hatt hyllan pga ägares problem med att ha koll på sina djur och sj problem att fatta att djurägarna blir allt fler

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Guteillern
2008-01-09 22:10
#3

Jo, att hundägare släpper fram sina hundar för att hälsa, är ett problem även när man är ute på stan. Liksom föräldrar som mer eller mindre uppmanar sina barn att gå fram till främande hundar, utan att höra med ägaren om det är OK.

Det skulle behövas mer djurplatser på vissa turer. Speciellt som resandet med djur på tåg ökar.

Ammi

Stj3rnfallet
2008-01-09 23:08
#4

Haha, förlåt, men kan inte annat än skratta =) Jag reser med 2 hundar, 3 tamråttor och en Gp råtta mellan Kiruna och Malmö utan att klaga värst mkt, förutom ibland då :P Det finns tyvärr inget system där man kan skriva in vad man har för djur med sig, utan man kan ju bara boka djurtillåtet, tyvärr! Tycker man borde få kryssa i eller skriva vad man tar med sig för djur på tåget, men det skiter nog Sj och alla andra i, bara man köper biljetter och de tjänar pengar.
Den s k hungriga hunden du pratade om var ong säkert inte särskilt hungrig.. Och tror inte den var bitsk, hemsk eller elak heller, men de flesta hundar tycker ju det är spännande med smådjur och förstår inte deras storlek. Mina, speciellt den yngre, försöker alltid leka med råttorna när de är i buren, vilket ser rätt knäppt ut, men det är väl en lekkompis för henne :P

Och att den reagerade påatt den andra hunden kom kan då jag bara säga att den kände sig säkert trängd av att se den andra hunden! Icke hundägare ser ju den hunden som aggressiv osv. men oftast blir de trängda och vill försvara sig, då det är jäkligt trångt på tågen. Min äldre tik blir oftast trängd av andra hundar när vi åker tåg. Men det är ju bara att gilla läget. Förut var det typ halv vagn (el. en 4:e dels vagn) som var djurtillåten på norrlands tåget, men nu är det minskat till bara åtta platser och en gång var det ju 5 hundar där + proppfullt på hela tåget.. Det var verkligen jättetrångt! Men man kunde ju inte direkt klaga.. Det var ju som det var och inget att göra åt det.
Man får ta det som det är när man reser med tåg, annars kan man helt enkelt inte åka ngnstans med tåg om man har med sig djur. Så är det bara.

Guteillern
2008-01-09 23:40
#5

#4 Klart man måste ta situationen som den är. Ingen har sagt något annat :-) Det betyder dock inte att man kan ha åsikter om hur det är.

Oavsett om man är djurägare eller inte, så är det inte alltid så trevligt, när andra djur visar ett för närgånget intresse. Speciellt inte om det intresserade djuret har lite 'attityd'.

Hälsningar
Ammi, Sajtvärd

Stj3rnfallet
2008-01-10 12:01
#6

#5 Självklart inte! Jag tycker själv det borde vara större platser för oss med djur och att t ex en hund inte ska behöva sitta med en katt eller ngt smådjur som kan stressa det och tvärtom! För det är ju faktiskt lika jobbigt för hunden som för det andra djuret, då båda oftast blir stressade av varandra. Jag måste ju också få säga vad jag tror och tänker =) Och jag tyckte det lät så roligt bara :P

Det borde vara mer plats över huvud taget, för alla har ju t ex inte små knähundar (mina är rätt stora) och det blir jäkligt trångt för alla på tåget om det är helt fullt. T ex på SJ's x2000 måste jag ha ena i famnen och andra på golvet om ngn sitter brevid mig och man får knappt plats, vilket inte är roligt för varken mig eller den brevid mig.. Har funderat många ggr på att boka en barnbiljett också, bara för att slippa ha det så trångt.. Men man gör aldrig det. Ska nog göra det denna gång =) Fast det är ju dock inte alltid det är fullt på norrlandståget.. Men alltid på Sj's tåg.

Annons:
Guteillern
2008-01-10 17:08
#7

#6 Ja, det är alldeles för trångt i djurkupéerna. Det är ju inte mer utrymme på golvet, än i 'icke djur' och jag tycker det är lite trångt där med. Tycker synd om dom som reser med stora hundar, speciellt när det är fullbokat.

X2000 fanns på Norrlandslinjerna oxå, försökte undvika de turerna, så gott det gick. Bokade alltid en extra plats, för att vara säker på att hundarna skulle ha utrymme. Tog med ett lakan som jag bredde ut över en av platserna, så att dom inte skulle smutsa ner.

Ammi

Caspia
2008-01-10 20:46
#8

# 4. Jag klagar inte för att det stör mig, utan för att mina marsvin blir stressade. Det är inte jag som är viktigast under resan, jag sitter gärna på hatthyllan själv bara de får det bra. Det känns redan jobbigt nog att alldeles för ofta dra dem med över halva Sverige.

Envishet och drömmar

Stj3rnfallet
2008-01-10 22:34
#9

#7 Nä, det borde vara mer plats i där, tycker man! De som reser där var djur itne är tillåtet behöver ju faktiskt inte lika mkt plats som vi med djur, speciellt när det är fullbokat som sagt.. Trångt som sjutton! Och jag har ju mina råttor också, dock är de i väskan, men ändå. 2 hundar är väldigt trångt att resa med :P Mina vill ju helst vara i sätena de med :P

#8 Om du hade läst mitt inlägg i #6 så skrev jag ju just det! Djuren blir stressade av varandra helt enkelt. Och det är aldrig kul =/ Dock kan jag tänka mig att det är värre för dina marsvin än för en hund iaf! Kan ju tänka mig hur hemskt det är för dem när en hund skäller och är på deras bur hela tiden.

Guteillern
2008-01-10 22:51
#10

#9 Nu har ju du något större hundar än mina BC, så ett säte är ju i minsta laget för båda. Men löser man extra platsbiljett och lägger ett lakan över, så är det Ok att låta djuret ligga där :-)

Ammi

Stj3rnfallet
2008-01-11 00:07
#11

#10 Ja, Ginza är väl ca 64-65 cm i mankhöjd och kroppen kring 60 cm lång, så hon behöver rätt mkt plats.. Och Qendra är ca 50 cm i mankhöjd och kroppen är i stort sett lika lång, så hon tar väl en del plat hon med :P Jag har oftast tur att det är tomt. Sist när jag åkte hem hit till Kiruna så var alla de andra 3 platserna på min sida lediga och en äldre man med en liten tax på andra sidan. Så vi båda kunde ta mkt plats :D

FeliciaS
2008-01-12 22:21
#12

Jag förstår dig absolut Caspia. Jag tycker att de borde ha en djurkupé för lugnare djur/djur i bur/bytesdjur för t.ex. marsvin kan ju lätt bli stressade av att ha skällande/morrande hundar eller andra enligt marsvinen läskiga rovdjur i sin närhet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hennum
2008-01-12 23:39
#13

men tänk om man skulle ha alla besvärliga hundar i en och samma kupé… då skulle det bli riktigt slagsmål.

man skulle kunna tycka att folk med ouppfostrade hundar inte skulle få åka tåg, men det kan man kanske inte riktigt säja heller.  

men som ni säjer, mer plats vore riktigt bra, så att man kan hålla djuren en bit ifrån varandra åtminstonde. och kanske fler vagnar med djurtillåtet om det är många som ska åka. så att det blir färre djur per vagn.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
Stj3rnfallet
2008-01-13 00:03
#14

#13 Så du menar att de med hund inte ska få åka tåg p.g.a att det kan finnas andra djur på tåget?=/ Då skulle ju jag få ett helvete :P Bor ju I Kiruna och har min pojkvän utanför Malmö, så jag måste ju liksom åka tåg.. Kostar ju en förmögenhet att flyga :S
Nä, som sagt, det bästa vore om de hade en hel vagn som är djur tillåten (ev. fler) och större plats =) Och sen vore det ju bra om man kunde välja vad man har med sig för djur så man slipper stress osv. Så t ex Caspia slipper ha sina små stackars marsvin vid läskiga hundar =) Och att man som hundägare hade sluppit ha sin/sina hund/hundar vid djur som kanske stressar dem lika mkt. Hundar har ju som sagt olika stark jaktinstinkt.

Girlie
2008-01-13 02:44
#15

# 10 - Kan bara påpeka att det tydligen inte är tillåtet att ha djur på sätterna på Norrlandståget (men ingen bryr sig).

Guteillern
2008-01-13 10:37
#16

#15 Det är tillåtet, förutsatt att du löser en extra platsbiljett och har med dig något att skydda hela sätet med.

Ammi

Caspia
2008-01-13 11:56
#17

# 14. Ta inte allt så personligt! Varken Hennum eller jag har påstått att just dina hundar gjort något illa. Jag stör mig inte på hundar som sitter still och håller tyst, på samma sätt som barn. ;)

Envishet och drömmar

Stj3rnfallet
2008-01-13 12:11
#18

#17 Det gör jag inte =) Skrev bara att det skulle bli ett hlevete för mig med 2 hundar + andra djur, om fler som hon ansåg att folk inte ska få åka tåg med hund p.g.a att det KAN finnas andra djur där. Tycker det är löjligt! Finns ju många fler hundägare än jag ;) Haha, du fast jag har hund stör jag mig också på såna där jobbiga gnäll å skäll hundar :P Även på jobbiga barn :D Ååh, det är det värsta jag vet! Åka en hel natt med en skrikunge som skriker till sent på kvällen och vaknar tidigt :P Barn ska vara tysta och snälla på tåget =) Eller så kan de med småbarn faktiskt ha liggplats (vissa har det, men sätter sig på ngn sittplats på tåget ändå).

Stj3rnfallet
2008-01-13 12:14
#19

Förresten tycker jag om att retas :P Men det kanske kan missuppfattas då.. För jag har inte tagit ngt av detta personligt ;) Mina hundar är för det mesta snälla :D Ginza kan väl känna sig trängd ibland om en hund går förbi eller nått, men det går oftast över lika snabbt. + att jag har bra koll på dem. Så jag tar absolut inte illa upp eller tar ngt personligt!=)

Guteillern
2008-01-13 12:40
#20

#18 Visst skulle det bli problem för många, om djuren skulle delas upp på något vis. Vi ska inte glömma att de djur som väsnas, själva kan vara oroade av doften av något djur som finns i djurkupen.

#19 Retas kan man göra irl. där de man pratar med kan läsa kroppsspråket. På nätet går inte det och då leder det till missförstånd och dålig stämning. Dålig stämning är något jag inte vill att vi ska ha här inne, så jag ber dig att du inte håller på och retas, när du skriver kommentarer eller inlägg här inne :-)

Ammi, sajtvärd

Annons:
Stj3rnfallet
2008-01-13 15:10
#21

#20 Ja, det skulle det. Precis, en hund kan bli lika stressad av marsvin som t ex marsvinet blir av hunden ;)
Nädå, retas inte för att ge dålig stämning, men ska försöka att hålla mig då :D Och jag håller med om att det vore tråkigt med dålig stämning.. Skönt med ngn sida som alla är glada och trevliga på och inte bara gnällero ch är otrevliga! Som på vissa sidor här..

sockerrattan
2008-01-13 15:25
#22

Brukar alltid beställa 2 barnbiljetter förutom min egen när jag åker på norrlandståget. Oftast har jag med mig mina pojkar… eller någon av dem. Sist jag åkte söderöver var vi 6 st i kupen och 5 hundar. varav jag och mina grabbar inte hade något djur.¨Beställer biljetter tidigt och vet aldrig om jag har med mig djur eller ej!

Mia//


Stj3rnfallet
2008-01-13 21:23
#23

Jag är glad att mina smådjur är vana vid mina knäppa hundar :D Gp råttan och yngsta hunden tycker jättemkt om varandra =) Och tamråttorna bryr sigi nte heller ett dugg om hundanra. Inte kul när djuren blir rädda eller stressade!

Girlie
2008-01-14 01:06
#24

# 16: Det var då inte vad konduktören sa sist jag reste. Dock brukar de ha överseende så länge man lägger något över sättet (enligt honom för att ingen orkar bråka med hundägarna). :)

"Sällskapsdjuren har vi på golvet under färd. Mindre djur i bur kan placeras på en reserverad sittplats."

Guteillern
2008-01-14 01:40
#25

#24 Jag har varit i kontakt med både SJ och Norrlandstrafikens bolag (har ju varit flera), eftersom jag reste med byte mellan dom.

Det svar dom gav är att, så länge man betalt platsbiljetten och skyddar stolen så den inte smutsas ner eller skadas på annat sätt, är det ok att använda stolen/platsen till hunden.

Samma svar gav en konduktör till en dam, som påpekade att jag hade hunden på sätet.

Ammi

Girlie
2008-01-14 01:47
#26

# 25: Då säger olika konduktörer olika saker, för som sagt sa konduktören att det egentligen inte är tillåtet när jag åkte för en vecka sedan. Det jag citerade står dock på deras hemsida och borde vara korrekt. Jag har ingen aning om vad SJ säger men Connex åker jag med ofta.

Alexej
2008-01-14 03:27
#27

Jag har aldrig åkt med ett djur på tåget. Kan tänker mig att det kan bli jättejobbigt. Synd att djurkupén inte är större och bättre anpassade för djur.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Stj3rnfallet
2008-01-14 12:20
#28

#26 Jag har då alltid haft mina hundar på sätet UTAN skydd och det är bara EN enda konduktör som sagt till mig att man endast får ha hunden på sätet om man har ngt under den. Ingen annan säger ngt, utan de gullar istället med mina hundar :D Så ja, det kan nog stämma att de är olika, men som sagt bara en som sagt åt mig. Kan vara så att de inte orkar bry sig.

Girlie
2008-01-14 13:31
#29

# 28: Kan också bero på vilka tider man åker och med vilka tåg. Detta var i jultider och tåger var väldigt fullt/överbokat och ont om platser.

Stj3rnfallet
2008-01-14 18:06
#30

#29 Ja, usch! Vid jul eller lov över huvud taget vill man ju inte resa!:S Inte jag iaf ;) Alltid proppfullt då + att det är såå mkt dyrare att resa.. En biljett går ju på 349 kr annars, men under lov å sånt kostar det 500 eller 549 kr =/ Nä, loven ska man undvika att resa under, då får man räkna med att det blir riktigt trångt.. Precis som om exakt alla måste resa samtidigt under loven =) Jag har själv åkt många ggr ned till skåne under lov och det är absolut inte kul! Alldeles för trångt och för mkt folk!

Guteillern
2008-01-14 18:40
#31

Personligen skulle jag aldrig tillåta mina djur att vara i sätet, utan att jag har något som skyddar. Det brukar alltid fastna lite hår, även om det inte är fällningsperiod och de djur som promenerar, är lortiga under tassarna. Ett sådant säte skulle jag inte vilja sitta på själv, då det inte är roligt att få fläckar eller päls på kläderna.

Ammi

Stj3rnfallet
2008-01-14 20:22
#32

#31 Jo, men jag är så smart att jag har med mig en sån där grej som man tar bort hår och sånt med :D Fast självklart försöker jag ha ngt under hundarna, dock gillar inte "pälshunden" att ligga på ngt, så det känns meningslöst, eftersom att hon ändå puttat bort det när man vaknar..

Guteillern
2008-01-14 22:34
#33

#32 Är alldeles för lat för att ta bort hår med en sån Hemlis

Ammi

zickan
2008-01-15 00:32
#34

det borde finnas regler om hur många stora djur utan transportbur som får vara med per vagn.. vid bokning. tex man får kryssa i att man har 1-2 hundar. eller en katt/gp i sele. sedan så ställer datorn ihop och är det redan fullt med den tillåtna mängden de borde ha så får man ta en annan biljett

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Guteillern
2008-01-15 00:56
#35

34 Det skulle vara rätt bra. Nu löser man bara djurkupé. Har man riktig otur, kan man ju var 8 personer med två stora hundar var…jisses vad trångt det skulle bli. Tur att risken antagligen är väldigt liten.

Ammi

Stj3rnfallet
2008-01-15 02:57
#36

#33 Haha, aja baja!:P Nä, men så jobbigt tycker jag inte det är =) Går rätt fort :P

Ham-Madam
2008-01-15 16:21
#37

när jag rest med hundarna å burdjur så har det varit lätt att omplacera/byta platser om det inte funkat djuren emellan.

pratar man bara snällt med konduktören så har problem lösts med att nån fått byta vagn.

en kattägare fick åka i konduktörens kupe. en gång var det så fullt att jag som kom på sisst fick åka i första klass.

lyssna nästa gång med konduktören så fixas det nog för det är ju inte bara djuren som stressas upp å blir ljudliga utan övriga resenärer kan ju uppleva ljuden som störande.

Guteillern
2008-01-16 02:04
#38

#36 *S* Jag lyckas aldrig få bort hår med roll, varken från möbler eller kläder. Alltid sitter det strån kvar *suck*

#37 Första klass, vilken service :-) Jo, du har så rätt. Är man vänlig, så brukar det vara lättare. Det ligger en hel del i uttrycket 'Som man bemöter andra, blir man bemött själv'. Fast undantag finns ju alltid…tyvärr.

Ammi

Stj3rnfallet
2008-01-16 12:48
#39

#38 Ja, visst är det jobbigt! Har en korthårig hund och en Groenendael/husky. Speciellt huskyn fäller mkt och man har hundhår överallt :S Den andras päls är rätt jobbig, för den fastnar överallt och går inte bort. Dock får man iaf bort Ginzas päls, eller det mesta av den iaf =) Förstår hur du känner dig med pälsen.. Finns var man än går och ibland känns det som att det inte spelar ngn roll hur mkt man än damsugar så försvinner håren aldrig.

Girlie
2008-01-16 13:26
#40

#137: Antar att det var med SJ du åkte då. Tänkte bara påpeka att man på Norrlandståget om man åker med djur inte kan byta plats annat än inom djurkupén (som har begränsat antal platsen) vilket kan vara svårt om alla där har med sig djur.

Stj3rnfallet
2008-01-16 14:33
#41

#40 Håller med! Finns liksom bara 8 platser för djurresande nu =( Var fler innan.. Blir svårt om det är fullt där =/

Annons:
MikaTela
2008-01-17 17:21
#42

Jag anser att som hundägare (eller ja djurägare) ansvarar man för att ens djur är så lydigt att det klarar av en resa med tåg/buss. Man får tänka över alla tänkbara och otänkbara situationer, vilka tider man reser osv osv. Klarar inte hunden av det så ska dom leta ett annat vis att färdas på!

Jag åkte tåg en gång med en schäfer vi hade, han kunde vara skygg och lite småilsk mot okänt folk och vissa djur. MEN jag valde en tid då få åker och sen var han väldigt lydig när han var kopplad. Så han platsades under mina ben så jag hade full kontroll. Vi klarade allt fint trots en annan hund kom ombord en bit bort. Hon som hade den skulle ju dock tänkt 1 och 2 ggr extra. Bara för den var valp och nyfiken på min schäfer så släppte hon på kopplet ibland.

Stå på er ni som åker med burdjur, ni har t o m större rätt att vara på tåget än dom ouppfostrade hundarna!

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Nicciz
2008-02-18 01:28
#43

Ett hett tips är att även boka en barnbiljett kostar mellan 5-20kr och då får man oftast två platser brevid varandra… det gör jag när jag åker med våran inte så hanhundsvänliga jycke…

essut50
2008-05-04 02:26
#44

#43 Så brukar jag göra oxå när jag åker med katterna, jag har turen att få två av dom där fyra platserna där det finns bord, så jag brukar ha kattburen på bordet.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Imasy
2008-05-04 12:38
#45

En liten tanke bara. hur skulle det vara om alla hundar reste med munkorg?

kan ju tänka mig att det kan bli lite gruff om alla hamnar i samma vagn och det är trångt och stressigt. ska man dessutom gå på toa/byta plats osv så kan det ju kanske vara lätt för hundarna att komma ihop sig.

Maleficum
2008-05-21 01:40
#46

Det finns en anledning till att jag idag beställde tre platser till mig och min sambo (och alla djuren) när vi ska upp till stockholm. På sjs sida står att man får ha med två djur (vet inte om fler djur i en bur räknas som ett eller flre djur menmen) och att man kan beställa ungdomsbiljett till sitt/sina djur om man vill ha extra plats för dem… (vet inte hur dem skulle reagera om man istället köpte barnbiljett för djuren eller inte men enligt deras sida så ska det vara ungdomsbiljet av nån anledning (djuren är väl ens barn?)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2008-05-21 01:41
#47

#43 enligt sj sida så ska det vara ungdomsbiljett för djuren? har du inte fått klagomål med att enbart beställa barnbiljett?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

zickan
2008-05-21 13:44
#48

ahh.. jag åkte till nynäs då jag skulle med båten. Tog siste bussen som verkligen kommer in så man har 30 min att checka in.
Tro fan på att både klockorna på busshållsplatsen visar fel och det är bara 4min innan båten går. Jag med stor hundbur, rygga och hund försöker kuta till terminalen och givetvis slår en rejäl vurpa i gatan. Stukar foten och kan knappt komma upp. Fanns massa folk på plats och ingen hjälper till alls.

Sedan ska man gå på båten och en tjej i min ålder börjar kalla på hunden. Eftersom han inte får lyssna på främlingar så ignorerar han det och då kommer fanskapet fram och försöker klappa honom. Är folk helt dumma i huvudet?!!
Vem tusan vet om min hund är snäll eller ej. Vi är i hårdträning nu att han inte ska gå fram till folk och hoppa på dom.
Det var andra gången på samma dag som det händer så jag kastar ur mig att ; man får aldrig hälsa på en hund innan att fråga ägaren. Du vet inte hur han är och just nu går han under träning och det höll du just på att förstöra.
Då fnyser hon till och säger kaxigt tillbaka att hon har själv hund.
Mah blir inte alla hundägare lack på att främlingar kommer fram och ska klappa eller ge hunden godis bara hur som?!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Maleficum
2008-05-21 14:02
#49

#48 känner igen det där! Det som tog priset var nog ändå när mamma var ute med hunden och en kommer fram med sin hund och går fram för att koppla loss våran hund! bara för hans hund ska få häls! Hur korkad får man vara? han känner inte vår hund? han vet inte om hon sticker utan koppel eller attakerar andra hundar eller människor? var ju dessutom nära ett dagis! (nu är ju våran hund världens snällaste som älskar allt och alla men det kan ju inte en främling veta).

Bästa var nästan när jag var i stan med min hund (hon hade kennelhosta just då) och runt hörnet kommer en lite skithund (inget ont mot små hunda) helt lös och springer fram och hälsar, ägaren kommer och jag säger

-"hon ska inte hälsa"

ägaren - "men han/hon är så snäll"

-"min hund är sjuk"

Aldrig sätt en människa vara så snabb på att springa fram och plocka upp sin hund och kuta därifrån! haha fast dumt man ska behöva säga att ens hund är sjuk för att folk inte ska släppa fram sina hundar eller att människor ska fram och klappa. så när man säger ifrån att folk inte ska klappa blir dem sura och låter som om man var världens elakaste ägare, men hallå! Jag springer minnsan inte runt och hälsar på folk i tid och otid jag inte känner, varför ska min hund göra det då?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

xstina
2008-06-15 16:27
#50

Men alla som vistas på allmän plats borde ha lite "hyffs" i skallen,håll hunden kopplad men ha också koll på den.Sedan behöver man väl inte sätta sej så nära hunden heller för att inte riskera olyckor ..

ett svårt fall…

Upp till toppen
Annons: