Annons:
Etikettallmänt-om-djurtransporter-och-transporttips
Läst 1406 ggr
gulzebra
2008-03-24 09:02

Smådjur på finlandsfärja?

Ev ska jag och min ledsagare åka till finland ev sväng. Funderade då på om man kanske skulle kolla lite efter nån råtta, hamster eller så därifrån :) Men hur funkar det med smågnagare på färjan? Får man ha med smådjur, finns det djurtillåtna "platser" att boka som på tågen?
Hur fungerar det med tull när man åker på finlandskryssning?
Får man betala extra för djur och isf, hur mycket?
Finns det speciella krav på buren de åker i och isf, vad är det för krav?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Guteillern
2008-03-24 11:45
Guteillern
2008-03-24 12:37
#2

Ang. färjan är det bästa att kolla med det rederi man ska åka med, det skiljer mellan vilka krav rederierna har.

Jag reser ofta med färja (flera gånger per år) med mina egna djur och om man bilar, rekommenderar jag att man låter djuret/djuren stanna i bilen på bildäck, om detta är tillåtet. Är det tillåtet, får man tillträde till bildäck (om detta behövs pga restiden), vid av rederiet fastställda tidpunkter, för att se till sitt djur.

En fördel med att ha djuret/djuren kvar i bilen är, att det är lugnare, mindre stressande (förutsatt att djuret/djuren har lärt sig att vara ensam/ensamma i bilen) och det gungar mindre på bildäck.

Men den viktigaste orsaken till att jag rekommenderar att djuren ska stanna i bilen, är något som rederierna 'talar tyst om'… Skulle en olycka inträffa och fartyget måste överges, måste djuren lämnas kvar. Djuren räknas som handbagage och handbagage måste lämnas ombord på båten.

Det är mycket lättare att gå till räddningsstationen, om djuren finns på ett låst bildäck, än om du måste lämna ditt djur vid din sittplats. Försöker du iaf. ta med ditt djur, kommer besättningen vid räddningsstationen att ta ifrån dig ditt djur, innan du förpassas till livbåten, vilket ökar stressen för både dig och ditt djur ännu mer.

Ammi, sajtvärd

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
gulzebra
2008-03-25 10:32
#5

Tackar! Ska läsa igenom alltihop sen :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ham-Madam
2008-03-26 15:59
#6

finns djurhytt.

vi har förr haft sån.

Annons:
gulzebra
2008-03-26 16:06
#7

Prima, tackar :D

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Guteillern
2008-03-26 18:02
#8

#6 Tack för att du svarade :-) Jag har aldrig åkt med djur på Finlandsfärjorna.

Ammi, sajtvärd

Upp till toppen
Annons: