Annons:
Etikettallmänt-om-djurtransporter-och-transporttips
Läst 3645 ggr
Chieko
7/24/10, 9:13 PM

litet djur på tåg

Jag sitter här och funderar. Ska åka till och från sthlm från gbg snart, med en förening jag är med i. De har bokat alla biljetter och alltså inte i djurvagn. Nu har jag kollat lite vad som söks för resor denna sträcka, och sett att det önskas transport för två stycken hamstrar i en godislåda.

Skulle ni tycka att det är ok att ta dessa hamstrar, och ha dem i del av tåget där djur ej är tillåtna? om man gömmer dem lite lagom kommer de ju knappast bli upptäckta… Och ledarhundar är ju tillåtna i övriga delar av tåget också…

Några kommentarer på mitt vimsiga inlägg? :P

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
essut50
7/25/10, 1:36 PM
#1

Tänk på alla som är allergiska på tåget. Kanske finns platser kvar i Djurvagnen om du har tur.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Chieko
7/25/10, 1:37 PM
#2

Mm, det var det jag tänkte på… Så tråkigt bara att lämna hela sällskapet och sitta själv i djurkupén, och vad gör jag om det är fullt i djurkupén…

Får nog bestämma mig för att inte ta med djur på denna resa, utan boka djurkupé alla gånger jag ska åka själv :D

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

essut50
7/29/10, 12:28 AM
#3

Jag åkte nyligen i djurvagnen till Göteborg, där fanns det gått om platser, det var bara jag som hade en katt, alla andra kom dit för att dom inte hade några sittplatsbiljetter. Hemvägen var det lika dant, var helt ensam i min kupe med en katt. Sträckan var Arboga - Göteborg.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Royalz
7/30/10, 8:24 PM
#4

Jag tror nog inte det är några problem om dom packeterar dom så att dom inte syns :)

Finns det såna personer som är så allergiska mot ett litet djur i en väska skulle dom nog reagera på andra människor som har djurhår osv på kläder.


Stinastygg
8/2/10, 2:14 AM
#5

Jag håller med #4. Är folk SÅ allergiska kan de inte åka tåg överhuvudtaget.

Greigh
3/21/13, 1:42 PM
#6

Bara för att iFokus är bäst

Annons:
VStromberg
3/22/13, 11:29 PM
#7

Yes. Jag hade gjort det. Är de så allergiska så kan de inte åka tåg ;) Att du har en godislåda med djur i, (nerpackad i en väska under hela resan såklart) är bra mycket mer allergivänligt än att sitta bredvid en som kramade katten innan han gick hemifrån ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Zakaraa
3/23/13, 1:33 AM
#8

Djurvagnen finns av en anledning så Nej det är inte okej att du sitter med djur i en vanlig vagn i min mening. Oavsett om de är synliga eller inte.

Är det inte extremt diskriminerande att säga att allergiska inte kan åka tåg…? Självklart kan de åka tåg, ofta försöker de bokar plats så långt bort från djurvagnen som möjligt. Som sagt djurvagnen finns där av en anledning.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Bruden-Mbuti
3/23/13, 2:21 AM
#9

du kan nog byta plats å sitta i djurvagnen. det brukar finnas plats i den.

jag har ibland gått å satt mej där fast jag haft sittplats i en annan vagn. har aldrig varit nåt problem att få sitta där.

kan du inte byta så ha ham i en kasse. ta inte upp dom så är det ingen fara. det är när man håller på med dom så deras allergen finns i luften som det kan påverka de som är allergiska.

skulle nån reagera så kanske det inte är ham de blir dåliga av. kan lika väl vara någons perfume eller nån som har hund hemma å bär hår på jackan.

jag tycker du ska hjälpa till med transport om du vill å kan.

Ratlings
3/24/13, 11:25 AM
#10

Ingen som tänkt på att tråden är gammal? 😎

// Lise
When nothing goes right, go left!

Chieko
3/24/13, 12:56 PM
#11

#10 Bara jag (TS), men jag tänkte att diskussionen inte skadar. Någon annan kanske har nytta av den 🙂

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Zakaraa
3/24/13, 12:56 PM
#12

#10 det märkte jag inte ens, såg den högst upp i listan :P

Men det känns ändå som ett ganska aktuellt ämne då jag sett många smyga in djur i vanliga vagnar vilket gör mig en aning sur xD (det kostar ju inte ett öre mer att boka i djurvagnen…) Så det kanske inte gör något att den är gammal :D

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Ratlings
3/24/13, 1:36 PM
#13

#11 Nej det gör den absolut inte 😃

#12 Det var en i djurvagnen som gick ut med sitt lilla djur i transportbur när jag kom in med hunden. Hon kom tillbaka lite smått sur senare då hon inte fick sitta i vanlig vagn, som gubben på tåget snällt sa åt henne.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
Zakaraa
3/24/13, 1:45 PM
#14

#13 eeeh? Hur tänker man då?
Alltså tjejen som blev sur för att hon inte fick sitta i vanlig vagn med sitt djur :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Ratlings
3/24/13, 2:40 PM
#15

#14 Ja hon ville inte sitta i en vagn där det fanns hund 🤪

// Lise
When nothing goes right, go left!

Zakaraa
3/24/13, 4:13 PM
#16

#15 Hmm ja då Skulle man ju faktiskt kunna ha djuret i vagnen men sitta i vagnen framför/bakom själv..
Har själv gjort så när jag hade burdjur och det var dubbelbokning och de hade en hund. Då höll de ett öga på min bur eftersom jag gav de min plats och jag höll till i samma vagn fast i icke-djurdelen. Fungerade super det med, jag höll ju självklart koll på buren själv med jämna mellanrum :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Ratlings
3/24/13, 4:51 PM
#17

#16 Ja det funkar ju också! 🙂

// Lise
When nothing goes right, go left!

Bruden-Mbuti
3/25/13, 11:23 AM
#18

# 16 så som du gjort har jag med fått göra.

det var fullt i djurvagnen och dubbelbokningar.

min plats var det nån annan som också hade fått.

konduktören föreslog då att jag satte mej på en icke djurtillåten plats men lämnade kassen med hamstrarna kvar i djurvagnen.

efter halva resan blev en plats ledig i djurvagnen och jag kunde byta plats igen.

att tråden är gammal gör inte så mkt då ämnet ständigt är aktuellt.

Upp till toppen
Annons: